• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۹؛ ساعت ۷:۱۶
    کد خبر: 1440
    بازدید: 0 views
    سردرگمی دانش‌آموزان در روزهای کرونایی؛
    “شاد”هایی که دانش‌آموزان را شادمان نکرد/ آموزش، مدرسه و بحران ویروس کرونا
    شاید بتوان در کنار همه سربلندی‌هایی که برخی از دستگاه‌ها و ملت ایران در راه تقابل با کرونا به‌دست آوردند، سیستم آموزشی کشور را در این آزمون مردود اعلام کرد چراکه تاکنون و پس از گذشت نزدیک به دو ماه از بحران به‌وجود آمده هنوز نتوانسته تصمیم درست و برنامه مناسبی را ارئه کند.

    به گزارش پیام سوادکوه، شیوع بیماری کرونا در دنیا موجب شد تا ساختارهای مختلف درمانی، آموزشی و فرهنگی در معرض آزمون قرار گیرند تا مشخص شود که توان آن‌ها در زمان‌های بحرانی به چه میزان است.
    در کشور ایران یکی از نخستین اماکنی که به علت وجود بیماری کرونا تعطیل شد اماکن آموزشی در مقاطع مختلف بود چراکه احتمال داشت شیوع این بیماری در این مکان‌ها بالا باشد و سرایت زیادی صورت گیرد.

    در ابتدا دستور تعطیلی مقطعی و چند روزه برای مدارس صادر شده بود اما با گسترده شدن بیماری کرونا این تعطیلی‌ها ادامه‌دار شد و یکی از سوالاتی که در ذهن دانش‌آموزان، والدین و معلمان وجود داشت این بود که تکلیف آموزش و سال تحصیلی چه خواهد شد.

    پس از چند روز تعطیلی اماکن آموزشی، وزیر آموزش و پرورش در هشت اسفند ماه ۹۸ با انتشار پیامی در صفحه توییتری خود نوشت “تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست. در اجرای دستور رییس جمهور با برنامه‌ریزی انجام گرفته دانش‌آموزان با هدایت معلمان دروس را از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیری میکنند”.

    در وهله نخست شاید ارائه آموزش از طریق صدا و سیما و فضای مجازی خبری خوب به نظر می‌رسید اما پس از مدتی که کار آموزش با فضای مجازی در تمامی مدارس شروع شد مشکلات یکی پس از دیگری نمایان و کلافگی دانش‌آموزان را به همراه داشت.

    چندگانگی نرم‌افزارهای معرفی شده موجب سردرگمی دانش‌آموزان

    یکی از دانش‌آموزان فریدونکناری طی تماس با پایگاه خبری تحلیلی بلاغ با اشاره به اینکه مشکلات زیادی در آموزش از طریق فضای مجازی وجود دارد، اظهارکرد: یکی از مشکلات اصلی در زمینه آموزش از طریق فضای مجازی چندگانگی شبکه‌های اجتماعی توصیه شده از سوی مربیان آموزشی است.

    وی خاطرنشان کرد: درحالی که مدیر مدرسه ما گفته بود که دانش‌آموزان باید برای فراگیری آموزش‌ها برنامه روبیکا را نصب کنند اما برخی از معلمان در شبکه‌های اجتماعی دیگری مانند واتس‌آپ و تلگرام برنامه درسی خود را ارئه می‌کنند.

    این دانش‌آموز فریدونکناری تصریح کرد: نکته جالب توجه این است که آموزش و پرورش نصب برنامه “شاد” را در دستور کار دارد که این چندگانگی به معنای واقعی ما را کلافه کرده است.

    وی گفت: در اتفاقی بسیار جالب که نشان از عدم مدیریت داشت، در یک روز و به صورت همزمان در یک ساعت مشخص، دو معلم در دو شبکه اجتماعی متفاوت اقدام به برگزاری امتحان کردند که این موضوع در جای خود بسیار عجیب است.

    این دانش‌آموز فریدونکناری با انتقاد از روش مدیریت مدیران مدارس برای ارائه آموزش افزود: باتوجه به اینکه مشکلات فراوانی در زمینه آموزش از طریق فضای مجازی وجود دارد و ما دانش‌آموزان در سردرگمی قرارداریم اما مدیران هیچ توجهی نسبت به این موضوعات نداشته و حتی تهدید به نمره ندادن و مسائل دیگر می‌کنند.

    وی گفت: من در آخرین سال مقطع متوسطه دوم درحال تحصیل هستم که بر اساس نظام آموزشی دروس بنده و دانش‌آموزان هم‌سطح باید قبل از عید نوروز به اتمام می‌رسید تا پس از عید به مطالعه برای آزمون کنکور می‌پرداختیم و فقط در زمان امتحان پایان ترم به مدرسه می‌رفتیم اما درحال حاضر همچنان به دروس و امتحان‌های مدرسه مشغول هستیم و زمانی برای مطالعه کنکور نداریم.

    *ایجاد آموزش مجازی تهدید را به فرصت تبدیل کرد

    علی‌رضا سعدی‌پور مدیرکل آموزش و پرورش مازندران فضای مجازی آموزش که در روزهای تعطیلی مدارس به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ ایجاد شده را یک ضرورت امروزی برشمرد و گفت:  این امر فرصت استفاده از ظرفیت عظیم فضای مجازی برای آموزش را فراهم کرده است که مغفول مانده بود و از طرفی ارتباط دو سویه که مورد تأکید همیشگی آموزش و پرورش است، در این فضا حاصل می‌شود.

    وی با یادآوری اینکه گستره‌ی اجرای این برنامه تمامی مقاطع تحصیلی است، گفت:  گروه‌های کلاس واقعی با معلم شناخته‌شده‌ی همان کلاس بر اساس برنامه درسی معین، تشکیل شده و با مدیریت معلم تدریس می‌شود و دانش‌آموزان با معلم وارد گفتگو و تعامل می‌شوند.

    سعدی‌پور تعلق اپلیکیشن شاد به وزارت آموزش و پرورش را از جمله نقاط قوت آن برشمرد و گفت:  سامانه دانش‌آموزی سناد از این برنامه پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب اطلاعات دانش‌آموزان به صورت اتوماتیک به شبکه شاد منتقل می‌شود و نیاز به تشکیل گروه مجدد نیست.

    مدیرکل آموزش و پرورش مازندران ضمن تأکید بر امنیت کامل اپلیکیشن شاد به دلیل داخلی بودن آن، به امکان رصد مدیر مدرسه بر گروه‌های تشکیل شده اشاره کرد و ادامه داد: به نظر من این یک انقلاب آموزشی در بحث آموزش الکترونیک است. کرونا یک تهدید است و ایجاد آموزش مجازی در این روزها، تهدید را به فرصت تبدیل کرد. معلمان ما با تولید محتوای اللکترونیک که امروز در دنیا مطرح است، آشنا می‌شوند.

    سعدی‌پور در عین حال، آموزش در فضای مجازی را حضور دانش‌آموز و معلم در سازمانی یادگیرنده تلقی کرد که هم معلم در این فضا می‌آموزد و هم دانش‌آموز:  آموزش‌ها هم تعاملی و دوطرفه است و معلم در این فضا یک تسهیل‌گر است، ما دانش‌آموز منفعل نمی‌خواهیم و تربیت دانش‌آموازنی که مشارکت فعال در آموزش داشته باشند، مد نظر ماست.

    این مسئول به راه‌اندازی مدارس هوشمند در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت:  مهم‌ترین مسئولیت این مدارس، تولید محتوای الکترونیک توسط معلم بود و فضای فعلی ایجاد شده، می‌تواند آغازی باشد بر تبدیل این مدارس به مدارس هوشمند واقعی و طبق تعریف اصلی‌اش؛ که معلم خود به تولید محتوا نیز می‌پردازد.

    مدیرکل آموزش و پرورش مازندران: استقبال معلمان مازندران برای تولید محتوا در دو ماه اخیر نشان از ظرفیت موجود نزد معلمان استان است که اینک به منصه ظهور رسیده است و باید از آن بهره برد.

    سعدی‌پور با اشاره به اینکه اپلیکیشن شاد ممکن است نقایصی هم داشته باشد، تأکید کرد که به مرور زمان، این نواقص برطرف خواهد شد: پس از آغاز سال تحصیلی نیز این برنامه به عنوان مکمل کلاس‌های درس واقعی در دوران تحصیل و به عنوان برنامه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت در روزهای تعطیلی کاربرد خواهد داشت.

    مدارس ابتدایی ملزم به استفاده از “شاد”

    سیدعظیم اسماعیل‌زاده مدیر آموزش و پرورش فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: باتوجه به شیوع بیماری کرونا و نامشخص بودن زمان بازگشایی مدارس، مدیران آموزش و پرورش در مناطق مختلف کشور اقداماتی را برای جلوگیری از عقب‌ماندگی درسی دانش آموزان انجام داده و تلاش شد تا در بستر فضای مجازی آموزش‌های لازم ارائه شود.

    وی با اشاره به اینکه متاسفانه در معرفی نرم‌افزارها سلیقه‌ای عمل شده است، خاطرنشان کرد: توصیه ما به همه مدارس این بود که از پیام رسان‌های داخلی استفاده شود اما به علت در اختیار نداشتن این برنامه‌ها توسط مدیران، معلمان و والدین شاهد مشکلاتی در زمینه هماهنگی بودیم.

    مدیر آموزش و پرورش فریدونکنار تصریح کرد: برای اینکه تمامی افراد مرتبط با فعالیت‌های آموزشی یکپارچه شوند، آموزش و پرورش اقدام به طراحی یک نرم‌افزار به نام برنامه شاد(شبکه آموزش دانش‌آموزان) کرده و در گام نخست تمامی مدارس ابتدایی ملزم به استفاده از این برنامه هستند.

    اسماعیل زاده یادآور شد: درحال حاضر ۱۰۰ درصد مدارس ابتدایی و معلمان و ۵۰ درصد دانش‌آموزان ابتدایی در فریدونکنار عضو برنامه شاد شدند.

    برنامه مورد تایید آموزش و پرورش “شاد” است

    وی با بیان اینکه مشکلاتی همچنان در زمینه آموزش‌های درسی از طریق فضای مجازی وجود دارد گفت: باتوجه به اینکه برخی از خانواده‌ها از گوشی‌های هوشمند برخوردار نیستند یا از گوشی‌هایی استفاده می‌کنند که برنامه‌های ایرانی درآن نصب نمی‌شود لازم است اقداماتی در این خصوص انجام شود.

    مدیر آموزش و پرورش فریدونکنار تنها برنامه مورد تایید را نرم‌افزار شاد اعلام کرد و افزود: در مقاطع متوسطه اول و دوم همان پیام رسان‌های مورد استفاده باید ادامه پیدا کند و البته این امر سلیقه‌ای است.

    اسماعیل‌زاده درخصوص امتحان‌هایی که این روزها از دانش‌آموزان در فضای مجازی گرفته می‌شود اظهار کرد: امتحان‌هایی که این روزها از دانش‌آموزان گرفته می‌شود بیشتر جنبه تمرینی و تکلیفی دارد.

    به گزارش بلاغ، شاید بتوان در کنار همه سربلندی‌هایی که برخی از دستگاه‌ها و ملت ایران در راه تقابل با کرونا داشتند، سیستم آموزشی کشور را در این آزمون مردود اعلام کرد چراکه تاکنون و پس از گذشت نزدیک به دو ماه از بحران به‌وجود آمده هنوز نتوانسته نسبت به مسائل آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها تصمیم درست و برنامه مناسبی را ارئه کند و همچنان دانش آموزان و دانشجویان سرگردان از سلایق مختلف و عدم مدیریت صحیح هستند.

    انتهای پیام/



    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *