• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹؛ ساعت ۷:۴۲
    کد خبر: 1503
    بازدید: 0 views
    علت اصلی معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه چه بود؟
    مرگ دردناک!/ جولان جوجه‌کُش‌ها در سایه بی‌تدبیری مسئولان
    در شروع سال جهش تولید شاهد صحنه‌های دلخراشی از انهدام جوجه‌هایی بودیم که می‌توانست غذای بسیاری از افراد جامعه را تامین کند، اما به سفره خانوادهای ایرانی نرسید و بسیاری را از غذای سالم محروم کرد.

    به گزارش پیام سوادکوه، از یکی، دو روز گذشته در فضای مجازی صحنه‌های دلخراشی از معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه در برخی استان‌های کشور منتشر شد، فیلم‌های از معدودم سازی تعداد زیادی از جوجه‌های یک روزه در شرایط ویروس کرونا ، احساسات را برانگیخت و منتقدان زیادی به همراه داشت.
    امحاء خط پایان تولیدکنندگان است، آخرین تصمیمی که همه راههایش به بن بست خورده است، کمبود علوفه قوز بالا قوز، نبود مشتری، بالا بودن هزینه نگهداری منجر شد که هیچ نتیجه ای را برای تولیدکنندگان جزء معدوم سازی باقی نگذارد.

    بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری در مازندران معادل ۱۱ درصد نیاز گوشت مرغ کشور را با تولید ۲۰۰ هزار تن تامین می‌کند.

    سرنوشت تلخ جوجه‌ها
    مرغداران کاهش قیمت مرغ، کمبود مواد علوفه را از مشکلات تولیدکنندگان می دانند.

    اکبرزاده از فروش مرغ با قیمت ۶۵۰۰ تومان ضررهای زیادی کرده است، وی بیش از ۵۰ کیلو علوفه برای جوجه را با این قیمت به صرفه برای فروش نمی داند، کارخانه جوجه سازی از فروش جوجه ها تا قیمت ۵۰۰ تومان ابراز ناراحتی می کند و همه این ها نهایت وضعیت نامناسب طیور و مرغ است.

    صادرات کلید مفقود شده ای که با خودکفایی در تولید علوفه می تواند راه حل مناسبی باشد، اما قبل از آن دولت باید از این وضعیت آشفته طیور تدبیری بیاندیشد.

    اما اصل ماجرا از چه قرار بود؟
    انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه ۳ روز قبل در نامه‌ای به واحدهای صنفی خود ابلاغ کرده است که نشان می‌دهد معدوم‌سازی دستوری الزامی درون‌صنفی برای تنظیم میزان تولید بوده است.

    در بخش‌هایی از این نامه آمده است که در فروردین ماه ۱۵ میلیون جوجه اضافه تولید شده است که کاهش و کنترل  ضروری به نظر می‌رسد. در بخشی از این نامه که محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن تولید کنندگان  جوجه یک‌روزه آن را امضا کرده، آمده است «روز شنبه و یکشنبه تولید جوجه‌ای به هیچ عنوان نباید صورت بگیرد و این امر با اجماع و همکاری همه‌جانبه تمام اعضا، اعم از بزرگان صنعت، زنجیره‌ها و در نهایت از خود گذشتگی واحدهای تک‌سنی انجام می‌شود. از طرفی با مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در خصوص ۱۱۵ میلیون تولید اضافه در فروردین، تولید شنبه و یکشنبه اضافه بوده و باید حذف شود.»


    همچنین در بخشی دیگر نکته‌ای قابل توجه از سوی صنف تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه بیان شده که مازاد تولید، تهدیدکننده حیات صنعت است. صدیق‌پور در این نامه همچنین بیان می‌کند: «بنابراین برای برون‌رفت از شرایط فعلی که پیشتر مرگ تدریجی صنعت به‌خصوص بخش تولید جوجه یک‌روزه است، فقط با همکاری صد درصدی تمام اعضا امکان‌پذیر است و هر واحد باید نقش ناظر برای انجام صحیح این حرکت را به عهده بگیرد.»

    دیوار کوتاه جوجه‌ها

    دبیر انجمن کارخانجات جوجه‌کشی مازندران نیز با بیان اینکه جوجه یک روزه ۲۴ ساعت بیشتر نمی تواند در کارخانه بماند، خاطرنشان کرد: جوجه ها اگر از کارخانه برده نشوند بعد از یک روز آب شان را از دست می دهند و بلااستفاده خواهند بود.

    مهدی بساره ادامه داد: برخی عنوان می کنند، این جوجه ها در اختیار روستاییان و جامعه نیازمند داده شود، در حالی که تا مجوز دامپزشکی گرفته نشود، نمی‌توان حتی یک جوجه را به دست کسی داد.

    وی تنها راه چاره را دسترسی مرغدارها به علوفه خواند و تاکید کرد: مرغداری ها مورد حمایت قرار گیرند، خرید با قیمت مناسب از مرغداری‌ها، دسترسی راحت تر ذرت، سویا تا چرخ تولید راحت‌تر بچرخد، علوفه تامین شود بقیه مسائل حل می شود.

    بساره تحریم ها را عامل کمبود علوفه دانست و بیان کرد: وقتی مواد مورد نیاز غذای دام در بازار باشد، مرغداری ها قطعا تقاضای بیشتری برای جوجه های یک روزه خواهند داشت، البته وزارت جهادکشاورزی تدابیر جدی تری به خرج داده است.

    دبیر انجمن کارخانجات جوجه‌کشی مازندران در پایان تصریح کرد: میانگین کارخانه ها سن بالایی دارند و به نوعی مستهلک هستند، به جهت رفع استهلاک نیاز به بهسازی و نوسازی خواهد بود که امیدواریم تدابیری گرفته شود.

    جولان جوجه کُشی

    رئیس جهاد کشاوری آمل در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به فیلم و تصاویری از معدوم سازی جوجه های یکروزه در آمل گفت: هرساله زمانی که به پیک تولید می رسیم، میزان جوجه یکروزه بر مبنای تقاضا زیاد تولید می شود، خواه ناخواه مرغدارها ضرر می کنند و مجبور به معدودم سازی هستند و هر ساله ای اتفاق می‌افتاد.

    سید حسین اسلامی با بیان اینکه با وجود ویروس کرونا میزان مصرف مرغ کمتر شده است، عنوان کرد: با توجه به بیماری کرونا، که در پی آن با کاهش سفر، عدم برگزاری مراسمات را شاهد بودیم،  تقاضا نیز به این خاطر کاهش یافت و میزان مصرف مرغ کمتر شد.

    وی تصریح کرد: پشتیبانی امور دام و جوجه قرار بود ۵ درصد جوجه ها را خریداری کند، اما با وجود شرایط ۱۰ درصد خریداری کرد.

    غیرمجوزهای کارخراب کن

    وی برنامه ریزی در زنجیره عرضه و تقاضا را ضروری خواند و اظهار کرد: باید میزان تخم مرغ نطفه دار و میزان جوجه هماهنگی باشد، متاسفانه برخی مرغداری های فاقد مجوز جوجه ریزی می کنند، در سامانه یک میلیون جوجه ثبت می شود ولی در نهایت ۵ میلیون جوجه ریزی می‌شد.

    اسلامی ادامه داد: کارخانه برمبنای تخمی که به کارخانه جوجه کشی  می دهد، جوجه تحویل می گیرد، معدوم کردن جوجه ها هر ساله انجام می شد، امسال با وجود رسانه ای کردن حساسیت های خاصی پیدا کرده است.

    طنز تلخ
    در شروع سال جهش تولید شاهد صحنه های دلخراشی از انهدام جوجه هایی بودیم که می توانست غذای بسیاری از افراد جامعه را تامین کند، اما به سفر خانوادهای ایرانی نرسید و بسیاری را از غذای سالم محروم کرد.

    این کار غیر انسانی بخاطر تنظیم بازار و یا کمبود امکانات و یا هر بهانه‌ای دیگر برای احساساتی که برانگیخته شده توجیه‌پذیر نیست، البته باید دید تولیدکننده در چه شرایطی است که حاضر می شود سرمایه خود را در نطفه خفه کند، حمایت از تولیدکننده و خرید با قیمت مناسب، تهیه علوفه و وجود آن در بازار، ایجاد شرایط برای صادرات تنها می تواند بخش مختصری از کارهایی باشد که دولت بجای مجازات عاملان فیلم ها می تواند انجام دهد، اتفاقاتی که هر ساله انجام می‌شود و آب از آب تکان نمی خورد فقط این بار بخاطر اینکه فیلم های آن منتشر شد، بازخوردی آن هم فراتر از یک مجازات در پی ندارد، آن هم مجازات برای کسانی که خود تاوان بی‌تدبیری‌ها را می دهند.

    با این اوصاف اگر به همین منوال سریال عملکرد دولت ادامه داشته باشد نمی توان به آینده طیور خوش‌بین بود.



    مرجع : بلاغ

    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *