• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۱ مرداد ۱۳۹۹؛ ساعت ۱:۵۸
    کد خبر: 2545
    بازدید: 0 views
    سنگ‌اندازی در مسیر تشکیل خانواده؛
    ۱۵ سال بلاتکلیفی برای اجرای قانون«تسهیل ازدواج»/بختی که قرار نیست باز شود
    قانون تسهیل ازدواج جوانان که حدود 15 سال است منتظر اجرایی شدن توسط دولت‌هاست در صورت فراهم کردن امکانات حمایتی برای جوانان از جمله ازدواج، اشتغال و مسکن مناسب می‌توانست سیاست‌های جمعیتی را به‌خوبی پیش ببرد.

    به گزارش پیام سوادکوه، ازدواج سنگ بنای تشکیل خانواده و همچنین می‌توان از آن به‌عنوان یک اتفاق مهم برای تشکیل جامعه یاد کرد چراکه خانواده‌ها مهمترین و بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی هستند.
    اسلام به‌عنوان یک مکتب آسمانی، ازدواج را امری مستحب و از سنن پیامبران الهی دانسته و همچنین به جوانان توصیه‌های فراوانی برای انجام این کار شده است.

    ازدواج می‌تواند عاملی برای نجات از آلودگی، نجات از تنهایی و سببی برای بقای نسل باشد و همچنین خودداری از آن همیشه در ایجاد بی‌تعادلی، نابه‌هنجاری رفتاری و زمانی هم فساد شخصیت و حتی بیماری تاثیرگذار است.

    سنگ‌اندازی‌ها در مسیر ازدواج

    اما در این سال‌ها به دلیل مشکلات معیشتی، هزینه های سنگین زندگی مشترک و مسائلی مانند نداشتن مسکن و اشتغال، ازدواج جوانان به تاخیر افتاده است.

    خانواده مهم‌ترین کانونی است که در هر جامعه شکل می‌گیرد. طبیعتاً اگر خانواده‌های منسجم در جامعه تشکیل شود، می‌توانیم بسیاری از آسیب‌هایی را که امروز جوامع بشری را تهدید می‌کند، برطرف کنیم. می‌توانیم از فرصت‌های موجود در جهت پیشرفت و ارتقاء اجتماع استفاده کنیم. لذا در هر جامعه‌ای به موضوع ازدواج و تسهیل آن توجه می‌شود. در کشور ما نیز قانون تسهیل ازدواج تصویب شده که سعی این قانون بر این است که موانع ازدواج جوانان را برطرف کند. این قانون دستگاه‌هایی را مکلّف کرده که یک سری وظایف قانونی را انجام دهند که در صورت تحقق آن‌ها، سن ازدواج کاهش می‌یابد.

    قانون تسهیل ازدواج جوانان که حدود ۱۵ سال است منتظر اجرایی شدن توسط دولت‌هاست و متأسفانه در محاق قرار گرفته است.قانونی که در صورت فراهم کردن امکانات حمایتی برای جوانان از جمله ازدواج، اشتغال، مسکن مناسب و …می‌توانست سیاست‌های جمعیتی را به‌خوبی پیش ببرد، قانونی که اگر پس از سال‌ها مغفول ماندن به مرحله اجرایی می‌رسید، بسیاری از نگرانی‌های والدین در خصوص ازدواج جوانانشان را به صفر می‌رساند.

    دغدغه‌های رهبر انقلاب درباره تسهیل ازدواج

    مواد قانون «تسهیل ازدواج جوانان» درحالی مسکوت مانده و کسی مسئولیت اجرای آن را نمی‌پذیرد که رهبر انقلاب بارها حتی به صورت مستقیم از این قانون سراغ گرفته‌اند و لزوم اجرای آن را یادآورد شده‌اند.
    در سال ۱۳۹۵وقتی رهبر انقلاب سیاست‌های کلی خانواده را ابلاغ کردند صریحا یکی از موارد سمت و سوی حرکت نظام را «ایجاد نهضت فراگیر برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان» عنوان کردند.  گذاره «نهضت ترویج ازدواج آسان» از دل این سیاست‌های ابلاغی بیرون آمد اما به جز بر سر زبان‌ها و روی کاغذها به جایی نرسید و مانند باقی موارد ابلاغی این نامه، مسکوت ماند.

    و البته در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ و در یکی از جلسات بررسی آسیب‌های اجتماعی هم رهبر انقلاب صراحتا نسبت به عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج گلایه و از اجرایی نشدن آن ابراز نگرانی کردند

    قانون تسهیل ازدواج جوانان یک طرح کلی بود که ۲۷ آذر ۱۳۸۴ در مجلس شورای اسلامی تصویب و سپس به تأیید شورای نگهبان رسید. مواردی که در آن طبق قانون، صندوق اندوخته ازدواج جوانان برای دادن وام، ودیعه مسکن، خانه‌های برای سکونت موقت و یا اجاره و مواردی این‌چنینی برای ازدواج آسان جوانان بود به چشم می‌خورد.

    اجرایی شدن این قانون که به‌منظور توانمندسازی جوانان برای تشکیل خانواده و تشویق آنان به ازدواج در ۱۳ ماده و چهار تبصره تهیه شده بود می‌توانست مقداری از مشکلات جامعه را حل کند.

    این قانون شرایط را برای دختران و پسرانی که در سن مناسب ازدواج قرار دارند، مهیا کرده است و با توجه به مواردی که در دل این قانون وجود داشت از جمله مسکن موقت، ودیعه اجاره مسکن و وام مناسب با بازپرداخت طولانی بسیاری از مشکلات جوانان دم بخت حل می‌شد.

    سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) که به نام روز ازدواج نامگذاری شده فرصتی را فراهم کرده تا ببینیم چه عواملی می‌تواند در تسهیل ازدواج جوانان و زندگی زوجین موثر باشد.

    حجت‌الاسلام غلامرضا آقاجانی کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: زندگی هر انسانی با واژه زوج که همان دو است شروع می‌شود و این نشان دهنده این بوده که زندگی انسان در ظاهر دو تا بوده اما در حقیقت یکی است.

    وی خاطرنشان کرد: اگر زوجین بپذیرند که دو انسان با یک هدف مشترک هستند و فرد مقابل می‌تواند دارای اختلاف نظراتی به‌دلیل پیش زمینه‌های ذهنی باشد، می‌توانند به‌راحتی زندگی کنند.

    *جوانان ازدواج را آسان بگیرند

    کارشناس مسائل مذهبی بر لزوم اکتفا و قناعت به کمبودها تاکید و تصریح کرد: درحال حاضر زندگی کمی سخت شده، پس بنابراین بانوان که مانند ملکه خانه و خانواده هستند با درصد قناعت و رضایت خود را بالاتر برده و همچنین سطح توقعات خود را کاهش دهند چراکه هدف زوجین یکی است.


    آقاجانی، گذشت را یکی از عوامل موفقیت در زندگی مشترک نام برد و یادآور شد: انسان با گذشت می‌تواند بسیاری از استرس‌ها، اضطراب‌ها و خشم‌ها را از فضای خانه دور کند.

    وی افزود: اگر زوجین گذشت را در زندگی خود سرلوحه قرار دهند و بپذیرند که امکان دارد همسر او بر خلاف آنچه که او فکر می‌کند عمل کند یا اینکه در زمینه مادیات انتظارات را برآورده نکند، به راحتی با موضوعات کنار می‌آید و تحمل خود را افزایش می‌دهد.

    کارشناس مسائل مذهبی یکی از ویژگی‌های ناب انسانی را گذشت دانست و گفت: این ویژگی اگر در زندگی انسان‌ها حاکم باشد بخش زیادی از مشکلات برطرف می‌شود.

    آقاجانی با اشاره به اینکه زوجین باید از همدیگر راضی باشند و خود را درگیر مسائل مادی نکنند اظهارکرد: در سیره زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) هم اینگونه می‌بینیم که هر دوی این بزگروار در طول زندگی خود از هم راضی بودند و خواسته نا به جا را مطرح نمی‌کردند.

    سیده فهیمه حسینی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: ازدواج یک موضوع بسیار حیاتی و سرنوشت‌ساز برای هر انسان بوده که نسبت به آن باید حساسیت‌های لازم را انجام داد.

    *لزوم اولویت‌سازی خانواده‌ها

    وی با اشاره به اینکه مشکلات زندگی و زناشویی نیاز به پیشگیری دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه طلاق‌هایی که این روزها در جامعه ما رخ می‌دهد قابل پیشگیری است.

    کارشناس مسائل خانواده بر لزوم شناخت قبل از ازدواج تاکید و تصریح کرد: اینکه بگوییم “ازدواج مانند هندوانه سر بسته است” تفکر غلطی است چراکه افراد باید با افزایش آگاهی و مهارت نسبت به ازدواج اقدام کنند.

    کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه برخی از والدین به دلیل اینکه از علم کافی برخوردار نیستند شیوه مناسب زندگی کردن را به فرزندان خود آموزش نمی‌دهند افزود: اگر بخواهیم معیارهای ازدواج موفق را به فرزندان خود بیاموزیم باید در سنین نوجوانی این کار را انجام دهیم چراکه در این سن فرزندان به دنبال هویت‌یابی هستند.

    حسینی ادامه داد: درحال حاضر بسیاری از فرزندانی که در آستانه ازدواج قرار دارند به دنبال معیار اقتصادی و مالی مناسب از طرف مقابل خود هستند و این نشات گرفته از اولویت‌سازی خانواده‌ها است.

    وی افزود: شخصیت، هویت، تعهد و صداقت از جمله ویژگی‌هایی هستند که خانواده‌ها می توانند این موارد را به‌عنوان اولویت ازدواج به فرزندان خود بیاموزند.

    کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه داشتن ماشین، منزل و سن ازدواج از ملاک‌های اصلی برای آمادگی ازدواج فرزندان نیست گفت: نخستین عاملی که می‌تواند یک زوج را به خوشبختی برساند تعهد است و خانواده‌ها برای اینکه حس تعهد را در فرزندان خود افزایش دهند باید به آنها مسئولیت واگذار کنند.

    حسینی با اشاره به چگونگی شناخت والدین برای زمان مناسب ازدواج فرزندان، اظهارکرد: اینکه فرزندی حتی برای انتخاب لباس خود همیشه دچار تردید و سردرگمی است و از خود استقلال نظر ندارد نشان می‌دهد که این فرد نمی‌تواند مسئولیت‌های سنگین‌تر را انجام دهد.

    کارشناس ارشد روانشناسی بالینی خاطرنشان کرد: زوجین به جای اینکه در جدال‌ها به نقص‌های یکدیگر برسند می‌توانند در زمان آرامش این نقص‌ها را برطرف کنند.

    وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات زندگی زناشویی به‌خاطر درصد پایین صحبت بین همسران است، درحالی که گفتمان می‌تواند کلید حل مشکلات بوده و به یک سطح بالایی از تفاهم برسند.

    در ادامه این گزارش به سراغ یک زوج رفتیم تا گذری هر چند کوتاه در زندگی ساده آن‌ها داشته باشیم.

    *جوانان برای شروع زندگی فکرهای آرمانی نداشته باشند

    فرهاد و ناهید زوج جوانی هستند که حدود ۵ سال از زندگی مشترک آنها گذشته و خداوند به آنها یک فرزند پسر عطا کرده است؛ ناهید در ابتدای گفت‌وگو به خبرنگار ما می‌گوید: جوانان لازم نیست که برای شروع زندگی فکرهای آرمانی داشته باشند چراکه فکرهای آرمانی با حقیقت متفاوت است و انسان را از مسیر اصلی دور می‌کند.

    وی خاطرنشان کرد: شوهرم در ابتدای زندگی فقط ۲۰۰ هزار تومان حقوق داشت که من همسر او شدم و درحالی که خانواده من از وضعیت زندگی شوهر و خانواده او با خبر بودند اما قبول کردند و من هم مخالفتی با این امر نداشتم.

    این خانم فریدونکناری با بیان اینکه انگار پس از ازدواج درهای خوشبختی به روی ما باز شد تصریح کرد: پس از مدتی که ازدواج کردیم و درحالی که وضعیت مالی زندگی ما زیاد مناسب نبود اما به لطف الهی توانستیم دو بار به سفر مشهد و کربلا برویم و همسرم هم در جای بهتر مشغول به‌کار شد که همه این‌ها را از برکات ازدواج می‌دانیم.

    فرهاد که تاکنون ساکت بوده سری به علامت تایید تکان داده و ادامه می‌دهد: پس از عقد هیچ پولی در اختیار نداشته‌ام و البته وضعیت شغلی من هم مناسب نبود اما همیشه توکلم و باورم به خدا بود و مطمئن بودم که او پس از ازدواج مرا تنها نمی‌گذارد.

    وی خاطرنشان کرد: مسیر ما آنقدر به خوبی پیش رفت که حتی توانستیم منزلی برای خود تهیه کنیم و در کمال ناباوری صاحب خانه شدیم.

    فرهاد ادامه داد: من به‌عنوان فردی که این مسیر را تجربه کردم به جوانان سفارش می‌کنم که برای ازدواج تعلل نکنند بلکه خودشان را به خدا واگذار کنند و از او یاری بجویند.

    به گزارش بلاغ، اینکه گرانی‌های افسارگسیخته امان جوانان را بریده و نفسشان را به شماره انداخته امری بس درست است اما هیچگاه نباید به قدرت الهی و توصیه‌های بزرگان ناامید بود چراکه دست بزرگتری بر دست مادی دنیا احاطه دارد.

    گفتنی است، البته باید شناخت کامل طرفین از یکدیگر و بررسی سطح توقعات در اولویت‌ها گنجانده شود تا خدای ناکرده مشکلات زناشویی پس از ازدواج زندگی را تحت تاثیر قرار ندهد.



    مرجع : بلاغ

    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *