• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۸؛ ساعت ۱۰:۴۲
    کد خبر: 651
    بازدید: 0 views
    بررسی وضعیت صنایع غیرفعال در نشست با نخبگان بسیج مهندسین صنعت و معدن؛
    مسیر بسیج برای پویایی صنعت و تولید/جریمه دیرکرد بخش بزرگ بدهی‌های بانکی صنایع
    در نشست نخبگان سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن با موضوع بررسی آخرین وضعیت صنایع کوچک راکد و غیرفعال استان عنوان شد که یکی از مشکلاتی که در بخش صنعت وجود دارد آن است که برخی کارفرمایان حتی نمی‌دانند تولیدکنندگان چه چیزی را تولید می‌کنند، ما باید طوری شبکه شویم که همه بدانند ما در کشور چه چیزهایی را تولید می‌کنیم.

    به گزارش پیام سوادکوه، نشست نخبگان سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن با موضوع بررسی آخرین وضعیت صنایع کوچک راکد و غیرفعال استان و همچنین ارائه راهکارهای تقویت و توسعه آن با حضور مجیدی معاون اجرایی سپاه کربلای مازندران، یوسف‌نژاد معاون صنعت سازمان صمت استان و دیگر مسئولان در محل سالن اجتماعات ساختمان شهید حیدری سازمان صمت مازندران برگزار شد.

    عسگر مجیدی معاون اجرایی سپاه کربلا مازندران در این نشست با گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر اظهار کرد: انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با همه سختی‌هایی که بدنبال داشت برای ما ثمرات و نتایجی داشت که اکنون داریم از آن بهره می‌بریم.

    وی افزود: انقلاب اسلامی و مقاومت شهدا و رزمندگان دوره دفاع مقدس، این عزت و افتخار را برای ما به ارمغان آورد که امروز پیشرفت‌های بخش صنعت، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، دستاوردهای گوناگونی برای انقلاب ما داشته است.

    معاون اجرایی سپاه کربلا مازندران خاطرنشان کرد: به موازات نقش آفرینی رزمندگان و شهدا در دوران دفاع مقدس، مهندسان ما هم نقش آفرینی کردند و خیلی از اقدامات در عملیات‌ها مرهون تلاش‌های این قشر بود که نمونه‌اش می‌توان به پل‌های متعدد در رودخانه اروند و یا هورالعظیم اشاره کرد.

    این مسئول ادامه داد: بعد از جنگ هم بسیج فعالیت‌های خودش را ادامه داد و اکنون نزدیک به یک دهه است که بسیج تخصصی در زمره شکل گیری بسیج اقشار راه‌اندازی شده که یکی از این بسیج‌های تخصصی، بسیج مهندسین صنعت و معدن است.

    عضویت ۲۲۰۰ مهندس در بسیج مهندسین صنعت و معدن مازندران
    مجیدی اعلام کرد: در استان مازندران، دو هزار و ۲۶۵ مهندس صنعت عضو بسیج مهندسین صنعت و معدن شدند و ۲۲ کانون بسیج مهندسین نیز در شهرهای مختلف، راه اندازی شد.

    وی با بیان اینکه هدف هم این بوده است که اگر هر جایی از نظام، کارش بر روی زمین مانده، سپاه و بسیج ورود کند و از آن بخش حمایت کند؛ عنوان کرد: تمام اقشار و صنوف جامعه، مورد مخاطب بسیج هستند و ما در بخش صنعت، چون نگاه و باورمان آن است که یک صنعت‌گر به هر شکل در حال کمک به نظام و بهبود اوضاع اقتصادی کشور است به عنوان یک سرمایه محسوب می‌شود و ما بر خود لازم می‌دانیم که از آنان حمایت کنیم.

    نقش بسیج در حمایت از واحدهای صنعتی
    معاون اجرایی سپاه کربلا مازندران تصریح کرد: بسیج می‌خواهد در این بخش با استفاده از ظرفیت‌هایی که در صنعت‌ومعدن وجود دارد که امسال با محوریت شعار بر آن هستیم که تولید ما رونق بگیرد، حمایت کند تا خلأهایی که وجود دارد و از طریق دستگاه‌های مختلف، حل شدنی نیست، حل‌وفصل شود.

    این مسئول افزود: البته گاه در بخشی غفلت صورت گرفته و یا موضوعی دیده نشده و نیازمند آن است تا ما کمک کنیم تا آن بخش از صنعت ما، احیا شود و با پویایی به اقتصاد و معیشت مردم کمک کند.

    مجیدی اضافه کرد: یکی از موضوعات اساسی، تسهیل‌گری در امورات بخش صنعت است که نگاه ما بیشتر به سمت واحدهای کوچک و متوسط است چرا که این واحدها به نسبت واحدهای بزرگ، کمتر دیده می‌شوند و نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند.

    وی با بیان اینکه منظور ما از حمایت، کمک مالی نیست؛ تاکید کرد: ماموریت اصلی ما حفظ دستاوردهای انقلاب است و لذا از آنجا که صنعت و معدن را جزو داشته‌های انقلاب می‌دانیم در این بخش‌ها ورود می‌کنیم و هر کجا که لازم باشد کمک می‌کنیم.

    معاون اجرایی سپاه کربلا مازندران مطرح کرد: لذا تمام سعی ما بر این است تا علاقمندان در این بخش را شبکه کنیم،این شبکه به ما مشاوره دهد، مشکلات و چالش‌ها را احصا کنیم و بی شک ورود به این ماجرا به هیچ وجه ایجاد مزاحمت و یا نظارت بر فعالیت صنعت‌گران نیست، بلکه هدف، عارضه یابی است.

    این مسئول یادآور شد: با یافتن عارضه، به دستگاه‌های ذیربط اعلام می‌شود تا با تسریع در حل عارضه، کمک شود به مجموعه صنعتی ما، تا پویا شود و به اقتصاد کشور کمک شود.

    مجیدی تشریح کرد: پس ورود بسیج در این بخش در گام اول، شبکه‌سازی می‌کند، عارضه یابی می‌کند، تسهیل‌گری می‌کند و کمک می‌کند به دستگاه‌ها برای حل و فصل مشکل تا بخش صنعت پویاتر شود.

    تعامل میان صنعت و دانشگاه برقرار نیست
    وی افزود: گاه باید تعامل میان صنعت‌گر با سایر دستگاه‌ها تقویت شود، مثل تعامل میان صنعت و دانشگاه؛ یعنی ما در کنار بسیج مهندسین، بسیج دانشجویی داریم و می‌توانیم خلأ ارتباط میان صنعت و دانشگاه را با ایجاد تعامل میان دو بخش، به حداقل برسانیم و لذا بسیج می‌تواند با هم‌پوشانی و هم افزایی اقشار مختلف، تعامل را میان آن دو برقرار کند.

    معاون اجرایی سپاه کربلا مازندران متذکر شد: باید کلینیک‌های درمان بخش صنعت در استان پویاتر شود و با ارتباطاتی که با تولیدکنندگان برقرار می‌کنند، هیات‌های اندیشه‌ورز برای احصای مشکلات تشکیل شود، تولیدات در این شبکه اعلام شود و ما با پولدار شدن صنعتگران، مشکلی نداریم و باید به سرمایه‌ها و داشته‌های داخلی خودمان توجه کینم.

    چیزی را وارد کنید که نیاز داریم
    این مسئول یادآور شد: ما با واردات مخالف نیستیم اما حرف‌مان این است که کالاهایی را وارد کنید که به تولیدکنندگان داخلی ما ضربه نزند، چیزی را وارد کنید که تولیدکننده ما نیاز دارد نه آن چیزی را وارد کنید که تولیدکننده ما را ورشکست می‌کند.

    مجیدی گفت: یکی از مشکلاتی که در بخش صنعت وجود دارد آن است که برخی کارفرمایان حتی نمی‌دانند تولیدکنندگان چه چیزی را تولید می‌کنند، ما باید یک طوری شبکه شویم که همه بدانند ما در کشور چه چیزهایی را تولید می‌کنیم و از این تولیدات استفاده کنیم و در مقابل با اطلاع از تولیدات، آن چیزی را وارد کنند که ما نداریم.

    وی اذعان کرد: درست است ما پول به کسی نمی‌دهیم اما می‌توانیم دستگاه‌ها را مجاب کنیم که پای کار بیایند و آن‌جایی که از دست‌شان بر می‌آید، کمک کنند تا مشکل رفع شود.

    تحریم راه را برای ما سخت کرد اما نمی‌تواند ببندد
    معاون اجرایی سپاه کربلا مازندران افزود: تحریم درست است که راه را برای ما سخت می‌کند اما راه را به روی ما نمی‌بندد، موفقیت‌های ما در صنعت هواوفضا، سلول‌های بنیادی و همچنین هسته‌ای، موید این مطلب است و تمام این موفقیت‌ها در اوج تحریم‌ها به دست آمد.

    فعالیت ۲۷۰۰ واحد صنعتی در مازندران

    علیرضا یوسف‌نژاد معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه دو هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ، کوچک و متوسط در استان مازندران مشغول به فعالیت هستند؛ گفت: از این تعداد، بیش از ۹۷ درصد شامل بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌شود که این نرم در داخل کشور، ۹۵ درصد می‌باشد.

    وی افزود: استان مازندران در بخش اشتغالزایی رتبه هشتم، تعداد مجوزها دهم و در سرمایه‌گذاری رتبه سیزدهم کشور را دارا هستیم؛ ولیکن اتفاقاتی که طی سالیان اخیر در استان در بحث سرمایه‌گذاری افتاده علیرغم مشکلات موجود در کشور، امیدوارکننده است.

    ۹۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مازندران
    معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه طی سال‌جاری، ۹۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت رقم خورده است؛ خاطرنشان کرد: این میزان سرمایه‌گذاری متوجه تمام واحدهای صنعتی است که برای آن‌ها جواز صادر و به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند.

    این مسئول ادامه داد: در سال‌های گذشته بیشترین میزان سرمایه‌گذاری تا مرز ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسید که ما در ۱۰ ماهه امسال شاهد سرمایه‌گذاری نزدیک به هزار میلیارد تومانی بودیم.

    یوسف‌نژاد با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کارگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط استان با مشکل مواجه هستند؛ اظهار کرد: کارگروه رفع موانع تولید و کارگروه‌های مشابه و همچنین سازمان بسیج مهندسی بدنبال آن است که فضای صنعت استان را تلطیف کند تا بهبود فضای کسب و کار را شاهد باشیم تا بتوانیم از سد بزرگی که پیش پای ما گذاشته‌اند، عبور کنیم.

    وی بیان کرد: واحدهای کوچک و متوسط ما به شدت از مباحث تحریم رنج می‌برند، در داخل کشور نیز با جابه‌جایی دستورالعمل‌ها و موانع دیگر با مشکلاتی روبرو هستند، بخش‌نامه‌های استاندارد مکررا تغییر می‌کند و تولیدکنندگان گلایه می‌کردند چگونه ما به این دستورالعمل‌های جدید دسترسی داشته باشیم و طبق هماهنگی که انجام شد بنا شد تا تمامی دستورالعمل‌ها را در سامانه خود منتشر کنند.

    معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت مازندران متذکر شد: هدفم از اشاره به این موضوع این بود که این بنگاه‌ها با چنین مشکلات ریزی هم دست و پنجه نرم می‌کنند و باید این هم افزایی شکل بگیرد تا یک بنگاه تغییرات را بداند و برای آینده کاری خود برنامه ریزی داشته باشد.

    جریمه دیرکرد بخش اعظم بدهی‌های بانکی صنایع
    این مسئول عنوان کرد: خیلی از بنگاه‌های کوچک و متوسط با مشکلات عدیده‌ای در رابطه با بانک‌ها مواجه هستند، در خیلی از جلسات این موضوع را مطرح کردیم اما کار به جایی نرسید؛ بسیار اتفاق می‌افتد که بنگاهی متوجه می‌شود دارای بدهی میلیاردی است که بخش اعظمی از این بدهی‌ها، جریمه دیرکرد است.

    یوسف‌نژاد افزود: بدهکاران بانکی در بخش صنعت می‌گویند اگر ما می‌دانستیم که جرایم دیرکرد به این نحو است به هر گونه‌ای که بود قرض می‌کردیم تا این حجم از جرایم به ما تحمیل نشود و بارها هم به دستگاه‌های قضایی و سازمان بازرسی اعلام کردیم که بانک‌ها سامانه یا اپلیکیشنی را طراحی کنند تا تولیدکنندگان با مراجعه روزانه آن از اصل وام، اقساط و جرایم خود مطلع باشند تا به یکباره با یک بدهی میلیاردی روبرو نشوند که منجر به ورشکستگی آنان شود و اگر بنا به چاره اندیشی باشد، زودتر جلوی زیان را بگیرند.

    ناتوانی تسهیلات گیران ارزی در بازپرداخت/ورشکستگی بیخ گوش ۲۰ کارخانه بزرگ مازندران
    وی اعلام کرد: برخی از بنگاه‌ها از تسهیلات ارزی استفاده کردند و اکنون ارز سه برابر قبل شده است و الآن اگر تمام درآمد کارخانه را کنار بگذارند نمی‌توانند اصل تسهیلات را پرداخت کنند، ضمن اینکه خودشان نیز با توجه به نیاز به نقدینگی از تسهیلات بانکی نیز استفاده کرده‌اند.

    معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت مازندران مطرح کرد: اگر بنا نباشد بخشی از این بدهی از سوی دولت و بخشی دیگر از بدهی توسط کارخانجات داده شود، بیش از ۲۰ کارخانه بزرگ استان با بیش از ۳۰۰ کارگر تعطیل خواهند شد و عملا ورشکست خواهند شد.

    این مسئول با بیان اینکه ما شبکه‌ای نداریم که داشته‌های خودمان را بدانیم؛ اعلام کرد: ما در گذشته موضوعات کلان کارخانجات را رصد می‌کردیم مثل سرمایه‌گذاری، اشتغال اما حال باید اصل کار ما روی جزییات کارخانه باشد، مثل مواد اولیه و نکته‌های کلیدی مثل اقلامی که یک بنگاه دارد وارد می‌کند.

    یوسف‌نژاد اضافه کرد: اخیرا سامانه‌ای به نام توانیران فعال شده و باید تولیدکنندگان با مراجعه به آن، تولیدات خود را ثبت کنند تا وزارت صمت با اطلاع از داشته‌های داخلی از واردات اقلام غیر ضروری و تولید داخل جلوگیری کند.

    نمایشگاه عرضه کالاهای وارداتی کارخانجات!

    وی تصریح کرد: نمایشگاهی تا پایان امسال در استان مازندران اتفاق می‌افتد با نام نمایشگاه توانمندی که در این نمایشگاه رویکردمان متفاوت با نمایشگاه‌های عادی است؛ یعنی تولیدات به معرض نمایش گذاشته نمی‌شود بلکه کالاهای وارداتی کارخانجات در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود و به نخبگان، تولیدکنندگان گفته می‌شود ما در این بخش‌ها نیاز به تولید داریم، این کالاها را بسازید و ما در این بخش‌ها دچار ضعف هستیم.

    معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت مازندران گفت: ما از بسیج مهندسین هم انتظار داریم در این بخش ما را یاری کند تا از خروج ارز از کشور در شرایطی که شدیدا به آن نیاز داریم، جلوگیری کنیم.

    به گزارش بلاغ، در این مراسم محمدجواد اسماعیلی به عنوان مسئول جدید بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه کربلای مازندران معارفه شد.

    در این نشست، در کنار گزارش آخرین وضعیت بخش صنعت از سوی نمایندگان دو سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی، همچنین مهندسان بسیجی حاضر در این جلسه به بیان مشکلات و چالش‌های موجود در بخش صنعت و معدن پرداختند و در پایان نیز از فعالان برتر و نخبه بسیج مهندسین، تجلیل به عمل آمد.



    مرجع : بلاغ

    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *