• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۸؛ ساعت ۱۰:۱۵
    کد خبر: 706
    بازدید: 0 views
    بعد از تحمل یک دوره بیماری؛
    نماینده سابق ولی فقیه در مازندران دارفانی را وداع گفت/زمان تشییع پیکر آیت‌الله طبرسی فردا مشخص می‌شود
    نماینده سابق ولی فقیه در مازندران بعد از تحمل بیماری دارفانی را وداع گفت.

    به گزارش پیام سوادکوه، آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده سابق ولی فقیه در مازندران و عضو خبرگان رهبری ساعتی قبل در یکی از مراکز درمانی تهران به‌دلیل بیماری در گذشت.

    صبح فردا جلسه ستاد ارتحال آیت الله طبرسی با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار مازندران در دفتر نماینده ولی فقیه برگزار و زمان تشییع پیکر معظم له فردا مشخص می‌شود.

    ستاد ارتحال آیت الله طبرسی در استان تشکیل شد و احتمالا پیکر مطهر نماینده فقید ولی فقیه در مازندران طی روزهای دوشنبه یا سه شنبه در ساری تشییع و برای خاکسپاری به وصیت ایشان به قم منتقل خواهد شد.

    آیت الله طبرسی از سال ۷۸ به عنوان نماینده ولی فقیه در مازندران منصوب شد و از سال ۵۹ هم امامت جمعه شهرستان ساری را بر عهده داشت.

    وی آبان ماه امسال از سمت نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه ساری ” به جهت بیماری و نبود توان جسمانی ” استعفا کرده بود.

    آیت الله طبرسی در فروردین ۱۳۱۹ شمسی در روستای «سوچلما» بخش هزار جریب مازندران از توابع شهرستان نکا متولد شد. پدر وی حسن طبرسی سوچلمایی فرزند آخوند ملا یدالله از علمای سرشناس هزار جریب بود. حسن طبرسی از علمای برجسته مازندران و منطقه هزار جریب بود که پس از تحصیلات در حوزه علمیه مشهد مقدس و نجف اشرف به مازندران مراجعت کرد. وی در اواخر عمر در شهرستان ساری مقیم شده بود و در مسجد شاه غازی سابق و سجاد فعلی مشغول امامت و فعالیت‌های دینی بود.

    وی تا سن حدود دوازده سالگی و در روستای خود سوچلما در مکتب خانه قرآن خواندن و نوشتن را فرا گرفته و پس از آن در حوزه علمیه کوهستان و در خدمت کوهستانی و در آن مدرسه قسمت اعظم جامع المقدمات، ادبیات عرب و صرف و نحو را فرا گرفته و به مدت دو سال در آن حوزه حضور داشت. پس از دو سال تحصیل در کوهستان راهی حوزه علمیه قم شده و در آنجا حدود بیست سال مشغول تحصیل علوم دینی بود. سطوح مقدماتی و عالیه را در نزد استادان و مدرسینی همچون اعتمادی، فشارکی، امینیان، ستوده و صلواتی؛ مکاسب و کفایه را در خدمت فاضل لنکرانی و مشکینی و سلطانی طباطبایی و بروجردی و اساتیدی همچون جوادی آملی، حسن‌زاده آملی و دیگران خواند.

    آیت الله طبرسی از آغاز انقلاب در سال ۴۲ به صف مبارزه با دولت وقت پیوسته و با شرکت در تظاهرات مردم قم و تمامی فعالیت‌های سیاسی مرسوم و متداول، از پیشگامان عرصه مبارزه محسوب می‌شود. وی همچنین یکی از دست اندرکاران مراسم استقبال از امام خمینی به قم پس از فاجعه مدرسه فیضیه و بازداشت وی در تهران بود.

    وی بعدها از قم مهاجرت کرد و در سال ۱۳۵۲ در ساری مقیم شد و در شهرستان ساری به فعالیت‌های سیاسی و مذهبی پرداخت. در ابتدای انقلاب اسلامی با سرپرستی مصطفی صدوقی کمیته انقلاب اسلامی در ساری تشکیل داد که اداره امور شهری را به عهده داشت. نورالله طبرسی در طول جنگ هشت ساله با عراق به فعالیت‌های پشتیبانی از جنگ می‌پرداخت. بارزترین نقش وی در کنار هادی روحانی در مرحله سازندگی، بازسازی سوسنگرد بوده است.

    آیت الله طبرسی در سال ۱۳۵۹ از سوی امام خمینی به عنوان امام جمعه دائم ساری و در سال ۷۸نماینده ولی فقیه در استان مازندران منصوب شد و سرانجام در نهم آبان سال ۱۳۹۸ به دلیل بیماری از این سمت استعفاء داد. او همچنین در دو دوره از سوی مردم استان مازندران به عنوان نماینده در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. وی در ۲۷ سالگی (سال ۱۳۴۶) ازدواج نموده و دارای چهار دختر و سه پسر می‌باشد.

    پرواپیشگان در کلام امیرالمومنین، خطبه متقین و آیینه هدایت از تالیفات مرحوم آیت الله نورالله طبرسی است.

    زندگی نامه

    آیت الله نورالله طبرسی در فروردین ۱۳۱۹ شمسی در روستای «سوچلماء» بخش هزار جریب مازندران از توابع شهرستان نکا متولد شد.
    موقعیت خانوادگی:
    در بیت علم و فقاهت و روحانیت نشو و نما یافته و پدر ایشان مرحوم آیت الله حاج شیخ حسن طبرسی سوچلمائی از علمای برجسته و طراز اول مازندران و منطقه هزار جریب بود که پس از تحصیلات در حوزه علمیه مشهد مقدس و نجف اشرف به مازندران مراجعت و در آن منطقه مشغول انجام وظیفه دینی و مذهبی و در اواخر عمر در شهرستان ساری مقیم شده بودند و در مسجد (شاه غازی) سابق سجاد فعلی مشغول امامت و ارشاد بودند و جد بزرگوار ایشان مرحوم آخوند ملا یدالله از علمای سرشناس هزار جریب بودند.
    دوران کودکی:
    تا سن حدود دوازده سالگی و در روستای خود سوچلماء در مکتب خانه قرآن خواندن و نوشتن را فرا گرفته و پس از آن در حوزه علمیه کوهستان و در خدمت مرحوم آیت الله کوهستانی و در آن مدرسه با برکت قسمت اعظم جامع المقدمات صرف و نحو را فرا گرفته و به مدت دو سال در آن حوزه نورانی حضور داشتند.
    هجرت به قم:
    پس از دو سال تحصیل در کوهستان راهی حوزه علمیه قم صانهاالله عن الحوادث شده و در آنجا حدود بیست سال مشغول تحصیل علوم دینی سطحاً و خارجاً و فقهاً و اصولاً معقولاً و منقوذاً بودند سطوح مقدماتی و عالیه را در نزذ اساتید و بزرگان و مدرسین عظام آیات مکرم اعتمادی، فشارکی، امینیان، ستوده و صلواتی مکاسب و کفایه را در خدمت مرحومین آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و آیت الله مشکینی و آیت الله سلطانی طباطبایی وبروجردی و اساتید معقول – آیت الله جوادی آملی ، آیت الله حسن زاده آملی و دیگران رحمت الله تعالی علیهم خواندند.
    درس خارج اصول و فقه:
    اوایل درس خارج را در خدمت امام راحل شروع کردند و پس از مدت کوتاهی که امام را دستگیر کردند و آن گاه به درس خارج فقه و اصول حضرت آیت الله العظمی حاج میرزا هام آملی رحمه الله تعالی علیه مدت قریب به ۱۱ سال شرکت کردند و یک دوره کامل اصول را نزد آن مرحوم دیده و کتاب طهاره بخش اعظم آن را در خدمت آن مرحوم شاگردی نمودند. کتاب حج را خدمت حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه خوانده و حدود یک سال در اصول حضرت آیت الله العظمی اراکی حضور یافتند.

    فعالیت های سیاسی:
    از سال ۱۳۴۲ امام راحل عظیم الشان علم پرچم مبارزه علیه طاغوت را برافراشتند یکی از سربازارن آن بزرگوار حضرت آیت الله طبرسی بوده و در تظاهرات قم و پخش اطلاعیه و در قضیه و فاجعه مدرسه فیضیه و مراجعت امام راحل به قم و در جشن عظیم مدرسه فیضیه برای ورود امام و نیز در تهران و مناطق تبلیغی گاهی هم اسباب دردسر می شد حضور داشتند و علیه نظام ستم شاهی فعالیت می کردند و مزاحمت طاغوت و شکایت مردم -که ایشان شاه را دعا نمی کند- باعث گرفتاری شده بود.

    مراجعت از قم:
    به علت کسالت مرحوم والدشان ناگزیر از قم که مورد علاقه ایشان بود مهاجرت کردند و به سال ۱۳۵۲ شمسی در ساری مقیم شدند و در شهرستان ساری مشغول منبر و امامت جماعت تا اوائل پیروزی انقلاب و با سرپرستی مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی صدوقی کمیته انقلاب اسلامی در ساری تشکیل دادند که اداره امور شهری را به عهده داشتند و در نهایت از سوی حضرت امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه و نماینده ایشان در مرکز استان مازندران شهرستان ساری منصوب شدند و در دو دوره از سوی مردم استان مازندران به عنوان نماینده مردم ولایتمدار مازندران در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.



    مرجع : بلاغ

    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *