سازندهترین نوع ارتباط بین مجلس و دولت، در قانون اساسی ذکر شده است. هریک از دو قوه با الهام از روح حاکم بر قانون اساسی، که تلاش در جهت رفع دغدغههای مادی مردم برای حرکت در سیر الیالله است، برای اعتلاء نظام اسلامی و ارتقاء کشور اسلامی بدور از حزب و جناح سیاسی بکوشند و با حفظ جایگاه یکدیگر به وظائف خود در قبال مردم و کشور و انقلاب عمل کنند، موفقیت شایان و برجستهای را بدست میآورند که برای دنیا میتوانند الگو شوند؛ چراکه مردم ایران از ویژگیهای منحصربفردی برخوردارند که تنها یک نمونه آن را در ماجرای رزمایش مواسات و کمک مومنانه ماه مبارک رمضان میتوان ذکر کرد.تجربه نزدیکی بیش از حد مجلس به دولت و زیر دین قرار گرفتن نمایندگان از سوی دولت و وزراء، موجب تعطیلی نظارت و گرفتارشدن نمایندگان در چنبره داد و ستدهای پشت پرده و لابیگریهای مخرب میشود که در این میان، علاوه بر بروز فساد، حقوق مردم نیز تضییع شده و موجب نارضایتی جامعه از نظام و مدیران و سپس کاهش شدید همراهیهای مردم نسبت به کشور و انقلاب میشود.
نمونه ناموفق این نزدیکی غیرمتعارف و مخرب را میتون بدون تعارف در نوع رابطه دولت دهم و یازدهم با مجلس نهم و دهم سراغ آورد که کشور از هر جهت متضرر شد و سطح زندگی عموم مردم کشور به پائینترین و پرمشقتترین رده تنزل کرد و کار دیگر از دست دولت و مجلس خارج شده بود و متاسفانه همه مشکلات و بحرانها به موضوع تحریمها گره زده میشد، غافل از اینکه تحریم بهعنوان یک تهدید، میتوانست در سطح ملی و بینالمللی به یک فرصت الگوبخش تلدیل میشد، همچنانکه در برخی زمینهها بویژه عرصههای نظامی و بیوتکنولوژی این اتفاق افتاد و کشور به افتخارات حیرتآور از سوی دانشمندان جوان و متدین و متعهد کشورمان دست یافت.
مجلس مستقل و وظیفهمند، عزت کشور است
در قانون اساسی، اصل تفکیک قوا و استقلال آنها از این جهت مورد توجه و تاکید قرار داد تا مجلس با علم به اینکه بودجه و خزانه کشور دست دولت است، نکند ملاحظه حوزه انتخابیه خود را بکند و برای جلب امکانات و اعتبارات دولتی، زیر بار مصالحه با دولت و وزراء در قبال وظائف خود بویژه نظارت و استنطاق و استیضاح وزراء و دولت برود و از استیفای حقوق مردم کوتاه بیاید.
اینکه یک نماینده پس از ورود به مجلس و آغاز فعالیت رسمی، دیگرتنها نماینده یک حوزه انتخابیه نیست، بلکه نماینده کل ملت ایران و مدافع منافع کشور و مصالح نظام اسلامی است، کسی تردید ندارد. با قبول این اصل قطعی، حرفها و موضعگیریهای آحاد نمایندگان ناظر بر وظیفهمندی آنها در برابر کل ملت ایران است. بعبارت روشنتر، یک نماینده متکفل حقوق تمام ملت ایران است و حقالناس کشور به گردن تک تک نمایندگان مجلس قرار دارد. بدین جهت، برای تضمین سلامت این رسالت سترگ، حتماً باید نظارت عالیهای بر رفتار و عملکرد نمایندگان وجود داشته باشد تا نمایندهای از این مسیر پر مخاطره و پرمسئولیت خارج نشود و اتفاق نیفتد آنچنانکه برای تصویب کمتر از ۲۰ دقیقهای برجام رخ داد و آخر هم برای مردم تبیین نگردید که چگونه ممکن است آنهمه نقد و تلاشی که برای منقح و کم نقص کردن برجام از سوی دلسوزان جامعه، رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی کشور، کمیسیون برجام مجلس و…، انجام شد، ظرف کمتر از ۲۰ دقیقه سر و ته آن جمع شود و به تصویب برسد بدون آنکه مخالف و موافق صحبت کنند و شوری صورت پذیرد!!.
نماینده مدیون هیچ کسی غیر از مردم و انقلاب نیست
فردی که با پذیرش همه مشهورات نظام اسلامی و قانون اساسی و با آگاهی از کارکردهای مجلس و وظائف نمایندگی، خود را کاندیدا میکند و با شعارهای خدمت خالصانه در مبارزه با فساد و رانتخواری و پیروی از راه و روش حکومت امیرالمومنین علی علیهالسلام از مردم رأی میگیرد و وارد مجلس میشود، به غیر از مردم و نظام اسلامی مدیون نبوده و جریانهای سیاسی هم اگر از او حمایت کرده باشند، در چهارچوب ارزشهای نظام اسلامی، که مبین و مردج و منشرح آن رهبری معظم انقلاب است، به هیچ کسی مدیون نبوده و نباید خود را بدهکار کسی و یا حزب و گروهی بداند.
عمده مشکلات و بحرانهایی که تاکنون عرصه را بر مردم تنگ کرده و خسارات فراوان و جبرانناپذیری را به کشور تحمبل نموده و موجب نارضایی مردم شده، ناشی از رویکرد جناحی برخی از نمایندگان با فراکسیونهایی کاملاً جناحی و سیاسی بوده است. طبیعی خواهد بود که نمایندگان دوره یازدهم، از گذشتههای تلخ و شیرین بخوبی درس بیاموزند و راه خطای گذشته را باردیگر تجربه نکنند که مردم از آنها انتظار دیگری دارند.
ارزیابی نگاه مردم، دماسنج نمایندگان
نمایندهای که دوره اول خود را در مجلس تجربه میکند، تا حدی مواظب خود برای درنغلطیدن به چرب و شیرینهای وسوسهگران هست، که این پایداری تا حد زیادی به ذات و جوهره او و ارتباط دائمیاش با خداوند و امامان معصوم و رهبری و مردم دارد، اما مداومت در حفظ سلامت است که ماهیت و عاقبت آن نماینده را رقم میزند. اینکه از روز اول کاندیداتوری گفته میشود که فرد کاندیدا باید با انگیزه خدمت توأم با حفظ سلامت و عاقبت بخیری وارد این گود حساس و سرنوشتساز شود، به همین موضوع برمیگردد که برای ورود به مجلس نمکگیر این و آن نشده باشد.
مردم معتقدند کسی که برای ورود به مجلس میلیاردها تومان هزینه میکند و با لطائفالحیل، تمام تلاش خود را در بکارگیری هر روش برای ورود به مجلس مصروف میدارد، در یک حساب و کتاب ساده، حقوقهای دریافتی چهار سال نمایندگی او را محاسبه کرده میبینند که حتی چند درصد اندک هزینهای که برای ورود به مجلس انجام داده را نتوانست بدست بیلورد. آنگاه به راحتی به زوایای پنهان نمایندگی و رانتخواری و استفاده از فرصتهای ویژه میاندیشند که قادر بود آنهمه هزینههای انتخاباتی را برای خود توجیه کند، بهخصوص اگر برخورد شلخته و خنثای نماینده را اقدامات ناصواب دولت و سرکیسه شدن ملت توسط عدهای دلال و مفتخوار را میدیدند.
و اما این مجلس
همه ناظران و سیاسیون معتقدند که مردم در واپسگرایی نسبت به نمایندههای “وکیلالدوله “، در جریان انتخابات مجلس یازدهم به آنانی رأی دادهاند که در جریان تبلیغات از مبارزه با رانت و نقد شدید وضعیت کنونی شعار دادند و توانستند اعتماد ملت را بدست آورندو پوستاندازی جدی که برای نخستین بار پارلمان را تجربه میکنند، سند محکمی در دلبستگی ملت نسبت به عملکرد و رفتار نمایندههای کنونی است که امروز در کرسی مجلس استقرار میگیرند تا لحظهای برای استقرار آرامش اقتصادی و امنیت روانی مردم در امور جاری زندگیشان، آرام نگیرند و آن چنان تلاش مجاهدانه کنند تا شرائط زندگی جامعه برای عبودیت و بندگی خداوند آماده گردد.
نمایندگان مجلس یازدهم به خود یادآوری کنند و در روز نخست حضورشان در مجلس، به روز وداعشان از مجلس در چند سال دیگر بیاندیشند و از لحظهها فرصتی خلق کنند برای آینده افتخارات خود نزد خداوند، که واقعاً : خیلی زود، دیر میشود. روز اول، مقدمه فوری برای روز پایانی است. لطفاً مابین امروز و فردا را دریابید.
مرجع : بلاغ
نظر شما:
1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نميشود.