• مازندران پربارش اما تشنه/منابع آبی داریم، مدیریت نداریم
  • ماجرای عنایات امام حسین(ع) به شهداء
  • مصرف بنزین روی خط قرمز/اقدام عاجل نشود باید به فکر واردات بود
  • آیین‌های عاشورایی در سرزمین علویان/ قدم قدم با نوای یا حسین(ع)
  • اعلام برنامه وداع، تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۵ شهید مدافع حرم
  • مافیای فساد فقط با جریان جهادی در همه عرصه‌ها قابل جراحی است/ اژدهای چندسر فساد را تنها با شجاعت انقلابی باید از پای درآورد نه با تعارف!
  • عصبانیت و تمسخر جریان اشرافی از مدیریت جهادی در مناطق سیل‌زده
  • طرح «تمام» و اما اگرهای ناتمام/ اینجا کسی تاب خلاقیت‌ ندارد!
  • پاسکاری سلامت مردم در گرانی محصولات مواد غذایی/گرمای تابستان بهانه‌ای برای فروش کالاهای تاریخ گذشت
  • صادرات با دست و پای بسته/ تولید و صادرات کوک نیستند
  • دولت الکترونیک، ضرورتی حیاتی در ایران با حرکت لاک‌پشتی/دولت سیزدهم مصمم به جهش هوشمندانه با خدمات‌دهی حداکثری به مردم
  • سوادکوه در ایام محرم میزبان شهید خوشنام می‌شود
  • غدیر رمز جاودانگی اسلام و تکامل انسان‌ها/امام علی(ع)، الگوی همه انسان‌ها برای همه فضیلت‌ها
  • بیداد ترک فعل در موضوع “حجاب”/ نقض قانون الهی نباید با بی‌عملی ضابطان و دستگاه قضاء، به رویه عادی و عمومی در آید
  • اینجا برنج‌های غربتی نقاب ایرانی به‌صورت می‌زنند/پشت پرده «تخلیط» برنج چه کسانی هستند؟
  • اقتصــاد کشاورزی‌محور، نیازمند سازماندهی برای خودکفایی محصولات استراتژیک/ گسترش صنایع تبدیلی، راهبرد بهینه‌سازی کشاورزی مازندران
  • زمان واریز یارانه تیرماه اعلام شد
  • عید قربان، روز اوج بندگی و تجلی ایثار ابراهیمی/وحدت؛ مهمترین درس عید بندگی
  • وقتی جریان غربگرا و اشرافی از کارنامه رئیسی احساس خطر می‌کند
  • کرونای تازه‌نفس شده حریف می‌طلبد؛ اسیرش نشویم!
  • چوب حراج به جایگاه مدیریت در مازندران/ جریان انتصابات بر مدار چه گروه‌هایی می‌چرخد؟
  • معمای پیچیده خودروهای لوکس دپو شده در گمرکات مازندران/سازمان اموال تملیکی تکلیف را مشخص کند
  • اَبَرناقض حقوق بشر!/ چرا آمریکا صلاحیت لازم برای ادعاهای حقوق بشری را ندارد؟
  • چهره بدون رُتوش حقوق‌ بشر آمریکایی/ کشوری که بزرگترین ناقض حقوق بشر در ابعاد داخلی و بین‌المللی است
  • حجاب؛ این واجب خدا را دریابید/ همه در مقابل بی‌حجابی مسئولند
  • امکانات تفریحی دولت در اختیار زوج های جوان قرار گیرد
  • بی‌آبی شالیزارهای ۱۵ روستای مازندران| آیا خشک‌سالی نزدیک است؟
  • شهید بهشتی؛ ایدئولوگ و ایده‌آل نظام اسلامی/ انقلاب اسلامی و قوه قضائیه عدالت‌گستر، آرزوی سیدالشهدای انقلاب
  • کجاها باید ماسک بزنیم/ اهمیت دوز سوم و چهارم واکسن کرونا
  • افزایش اعتماد به کمیته‌امداد و نقش موثر محرومیت‌زدایی
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰؛ ساعت ۸:۲۶
    کد خبر: 2799
    بازدید: 0 views
    سایه کرونا بر ماهیت شیشه‌ای گردشگری مازندران/ رنگ رکود اقتصادی آبی می‌شود؟

    به گزارش پیام سوادکوه؛ صنعت گردشگری در زمان شیوع ویروس کووید ۱۹ تاثیراتی را تجربه کرد که هر کشوری در دنیا به یک میزان مقاومت‌هایی از خود نشان داد و درجه تاب‌آوری متفاوت بود؛ برخی کشورها در شوک اقتصادی ماندند و برخی دیگر درصدد راه‌حلی برای برون رفت از بحران که شاید تغییری در روند ایجاد شده حاصل شود.

    تجربه طولانی ۲۴ ماهه برای تعطیلی صنعت گردشگری در کشور و همچنین مازندران این حوزه را دچار بحران کرد اما با توجه به بهتر شدن وضعیت و قرار گرفتن این استان در شرایط آبی کرونایی و حجم وابستگی اقتصادی که مازندران به بخش گردشگری همراه با تقاضای بالای اجتماعی گردشگر دارد؛ باعث شد این روزها کم کم شاهد ورود فعالان گردشگری به این عرصه باشیم.

    واکنش متفاوت گردشگری دنیا در مواجه با کرونا

    مهدی رمضان‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با بلاغ؛ در خصوص شیوع کرونا و تاثیر آن بر صنعت گردشگری در مازندران اظهار کرد: نمونه‌هایی مثل کرونا را در گذشته‌ها نیز داشتیم از جمله انواع مخاطرات مثل سیل، زلزله یا بحث بیماری‌ها از جمله آنفلوآنزا و بیماری‌هایی که در گوشه کنار جهان بوده است؛ هر چند در این گستره جغرافیایی نبوده که کل جهان را در بر بگیرد.

    وی افزود: صنعت گردشگری شبه‌هایی در زمان شیوع ویروس کووید ۱۹ تجربه کرد که هر کشوری در دنیا به یک میزان مقاومت‌هایی را نشان داد و درجه تاب‌آوری دوران قبل از کرونا با حالت نرمال متفاوت بود.

    عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران تصریح کرد: واکنش‌های متفاوت عملکردی نیز از مولفه‌هایی مثل اقتصاد، وضعیت جی پی تی این کشورها در دنیا، چه جایگاهی از لحاظ اجتماعی اقتصادی دارند؛ نشان داده شد.

    رمضان‌زاده ادامه داد: برخی کشورها در شوک‌های اقتصادی که دهه دو هزار در اروپا اتفاق افتاد مثل یونان، رومانی و بلغارستان آسیب خیلی زیادی دیدند و کشوری مثل آلمان زمان کمی گذشت تا به حالت نرمال در موقعیت‌های بحرانی برگردد.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت در عرصه‌های مختلف در کشورهای متفاوت بعد از شیوع کرونا یک به یک بعد مدتی به روال عادی همراه با رعایت پروتکل بهداشتی در حوزه گردشگری برگشتند اما در کشور ما و استان مازندران زمانی‌که یک کسب و کاری در بخش‌های کو چک مقیاس و متوسط مقیاس اوج می‌گیرد به‌صورت خود جوش بوده و وابستگی آن‌ها هم به حضور گردشگر است.

    عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: یک تجربه طولانی تقریبا ۲۴ ماهه برای تعطیلی صنعت گردشگری در کشور شاهد بودیم که فشارهایی به بخش‌های دولتی نیز وارد کرد اما با توجه به حجم وابستگی اقتصادی که استان مازندران به بخش گردشگری همراه با تقاضای بالای اجتماعی گردشگر دارد به ناچار کم کم وارد عرصه شد.

    رمضان‌زاده اظهار داشت: خوشبختانه بخش گردشگری مازندران در حال احیا است و امیدواریم کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند و هم گردشگران با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی باعث تداوم این احیا باشند.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به تزریق ۷۰ تا ۸۰ درصدی واکسیناسیون در دنیا از شتاب شیوع کرونا کاسته شد و گردشگری رنگ تازه‌ای به خود گرفت که نیازمند رعایت اصول و شیوه نامه‌های بهداشتی خواهد بود.

    بحران کرونا و رکود اقتصاد جهانی

    محمود حسن‌زاده عضو هیئت علمی مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با بلاغ؛ اظهار کرد: بحران شیوع ویروس کووید ۱۹ در ماه‌های اخیر همه کشورها و همه صنایع را درگیر کرده است؛ با توجه به نامشخص بودن دوره پایان و ویژگی‌های متمایز این بحران از سایر بحران‌های تجربه شده و همچنین با توجه به رکود اقتصاد جهانی ناشی از این بحران همه دولت‌ها و فعالین اقتصادی به دنبال راهکارهایی برای مهار میزان خسارت‌ها و رکود اقتصادی ناشی از آن هستند.

    وی افزود: بخش گردشگری نیز همچون سایر فعالیت‌های اقتصادی از این بحران در امان نبوده و حتی بیشتر از سایر فعالیت‌های اقتصادی خسارت‌های سنگینی را متحمل شده است.

    عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران تصریح کرد: بخش عرضه گردشگری کشور با چالش‌های اساسی چون از دست دادن درآمد و نقدینگی و نیروی انسانی آموزش دیده، افزایش بیکاری و غیره مواجه شد؛ به‌طوری‌که برخی فعالین حوزه گردشگری مجبور به توقف فعالیت خود شدند.

    حسن‌زاده ادامه داد: شاه کلید مدیریت بحران کرونا در صنعت گردشگری با برنامه‌ریزی جهت آماده‌سازی کسب وکارهای گردشگری در مواجهه با بحران‌های احتمالی، ایجاد سیستم پویای پیش‌بینی رویدادها، ایجاد یکپارچگی و هماهنگی در میان عناصر داخلی و خارجی صنعت گردشگری، ایجاد نظام جامع مدیریت اطاعات در جهت پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و مدیریت اثرات گردشگری، آموزش نیروی انسانی، ظرفیت‌سازی در جهت توانمندسازی بازیگران صنعت گردشگری و کسب وکارهای مرتبط و تعریف سازوکارهای تامین منابع مالی در جهت توانمندسازی آن‌ها در مواجهه با بحران‌ها قابل جلوگیری است.

    وی خاطرنشان کرد: تجربه‌های دهه‌های اخیر موید آن است که جهان در یک محیط پر از آشوب به سر می‌برد در چنین محیطی، بروز انواع تنش‌های اجتماعی، طبیعی، سیاسی و به‌عبارتی عدم قطعیت یک اصل است بنابراین مدیریت بحران نه یک انتخاب بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

    عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در پایان گفت: ماهیت شیشه‌ای و رقابتی صنعت گردشگری موجب شده است تا فعالیت‌های مربوط به این بخش در برابر تغییر و تحوات محیطی به‌شدت تحت تأثیر قرار گیرد؛ همه کشورها تلاش دارند تا اثرات منفی ناشی از بحران‌های مختلف را به حداقل رسانده و زمینه را برای بازیابی توان سیستم گردشگری مقصد و کسب و کارهای مرتبط با آن را پس از فروکش کردن بحران‌ها فراهم سازند.

    به گزارش بلاغ؛ بحران ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ طی ۲ سال اخیر در کل دنیا تاثیر قابل توجهی در توسعه اقتصادی داشت و برای مقابله با این بحران اعمال قرنطینه‌های بزرگ، محدودیت‌های سفر و فاصله‌گذاری اجتماعی افت شدیدی را در مصرف و هزینه‌های تجاری باعث شد و در نهایت این وضعیت رکود اقتصادی در سطح جهان را رقم زد.

    مازندران نیز از این قائده مستثنی نبود و عرصه اقتصادی این استان از جمله گردشگری دچار بحران شد چراکه مازندران استانی گردشگرپذیر بوده و طی سال‌های اخیر درآمد پایدار خوبی را در حوزه گردشگری داشت و در حال حاضر با توجه به شرایط وضعیت رنگ کرونایی آبی در شهرستان‌ها این حوزه نیز دوباره احیا شده است.

    گزارش: بهناز مقدس



    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *