• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۰؛ ساعت ۸:۰۳
    کد خبر: 2831
    بازدید: 0 views
    گرانی پابه‌پای یلدا می‌آید!/ انصاف دست اصناف را می‌بوسد

    به گزارش پیام سوادکوه؛ کمتر از ۱۰ روز دیگر به بلندترین شب سال می‌رسیم، شب یلدا یا همان “چله شو” که مازندرانی‌ها هم مثل سایر استان‌های کشور با شب‌نشینی و دورهمی‌هایی با چاشنی انواع تنقلات و میوه‌ها، آخرین شب پاییز یا بهتر بگوییم اولین ثانیه‌های آغازین زمستان را با همه سرمای ذاتی این فصل، گرم گرم سپری می‌کنند.

    سنتی دیرینه که قبل‌ترها خیلی خودمانی‌تر از چند دهه اخیر با سفره‌های ساده‌ای همراه بود؛ اما امسال با رصد قیمت‌ها در بازار در می‌یابید که باید روی خیلی از گزینه‌های لیست خریدتان خط بکشید و سفره‌ای خودمانی‌تر پهن کنید.

    خیلی‌ها هم که پیشه‌شان فرصت‌طلبی است این روزها برای مردم کیسه دوخته‌اند و در این نابسامانی بازار که هر دم از آن بری می‌رسد و چشم خریداران را به جمال قیمتی تازه روشن می‌کند، جیب‌هاشان را پُر و پُرتَر و جیب مردم را خالی و خالی‌تر می‌کنند.

    گرانی که طی یکی‌، دو سال اخیر جزیی لاینفک از خبرها به‌ویژه اخبار بازار شده است، دیگر امان خیلی‌ها را بریده، دیگر دارا و ندار نمی‌شناسد، دهک بالا و پایین نمی‌شناسد، دکتر و کارگر نمی‌شناسد، داد همه را در آورده است. امسال هم گرانی پا به پای شب یلدا می‌آید!

    خیلی‌ها به این بازار بی ثبات و بدون متولی عادت کرده‌اند، خیلی‌ها هم خوب بلدند از این آب گل‌آلود، ماهی بگیرند، خیلی‌ها هم به در و دیوار می‌زنند تا سفره‌ای در خانه‌شان پهن کنند و خیلی‌ها که در نان شب‌شان هم مانده‌اند، شب چله‌شان مثل شب‌های دیگر می‌گذرد و خبری از سفره‌های رنگین مرسوم نیست.

    از بازار میوه چه خبر؟ / قیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی انار در بازار

    از این حرف‌ها که بگذریم برای تهیه سبد شب یلدا باید سری به بازار میوه بزنیم؛ به گفته امیرحسین فخرآوران، قیمت‌های حال حاضر میادین میوه و تره‌بار، تفاوت چندانی با سال قبل ندارد اما به نظر می‌رسد هر چه به شب یلدا نزدیک‌تر شویم، قیمت‌ها تندتر خواهد شد.

    رییس میدان مرکزی میوه و تره‌بار ساری در خصوص تازه‌ترین قیمت‌های میوه‌های شب چله می‌گوید: هم اکنون قیمت هر کیلو هندوانه سفید میناب در میادین میوه مازندران ۷ هزار تومان، هندوانه آرژانتینی اهواز ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان، انار تک رج شیراز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان، انار ساوه ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان، ازگل کیلویی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان، خیار کیلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان، سیب دماوندی سفید و قرمز ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان، پرتقال ۷ تا ۸ هزار تومان است.

    گفتنی‌ست هر چند حداکثر سود کسبه بازار از قیمت خرید میادین باید ۳۰ درصد بیشتر باشد اما عمدتا این تعرفه در بازار رعایت نمی‌شود.

    خبر خوب| شیرینی شب یلدا گران نمی‌شود

    دومین انتخاب می‌تواند شیرینی باشد، خبر خوب اینکه به گفته سیدابراهیم حسینی، شیرینی برای شب یلدا گران نمی‌شود.

    به گفته رییس اتحادیه قنادان شهرستان ساری، هیچ کمبودی در زمینه شیرینی برای شب یلدا وجود ندارد.

    وی می‌گوید: همکاران ما آمادگی کامل برای ارائه شیرینی‌های متنوع  به مردم را دارند و شیرینی به وفور در بازار وجود دارد.

    حسینی گفت: قیمت شیرینی برای شب یلدا هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت و قیمت‌ها مطابق قیمت شب عید است.

    رییس اتحادیه قنادان شهرستان ساری خاطرنشان کرد:  به طور متوسط قیمت هر کیلو شیرینی و شکلات شب یلدا بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.

    او معتقد است در حال حاضر، مشکل گرانی یا کمبود شیرینی در بازار شب یلدا نیست؛ قدرت خرید مردم به نسبت سالیان گذشته کاهش پیدا کرده است.

    بیدا گرانی آجیل در بازار شب یلدا/خریداران نقره‌داغ می‌شوند

    از شیرینی و میوه که بگذریم، نوبت به پای ثابت و پرطرفدار دورهمی شب چله یعنی آجیل می‌رسد؛ وقتی قیمت‌ها را جویا شدیم، فهمیدیم که آجیل ها دیگر مشکل گشا نیستند که هیچ، اتفاقا مشکل ساز هم هستند!

    رصد قیمت انواع آجیل و شکلات در دوهفته مانده به شب یلدا نشان می‌دهد که چله‌نشینی برای سرپرستان خانوار، ارزان تمام نمی‌شود و به طور میانگین هزینه سبد خرید آجیل و شکلات یک خانواده ۴ نفره از میزان ۲۵۰ هزار تومانی سال گذشته، به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان طی سال جاری رسیده است.

    با رصد قیمت‌های حال حاضر که معمولا قیمت‌ها کمی متعادل‌تر از روزهای نزدیک‌تر به شب یلدا است، در می‌یابیم که قیمت‌های انواع آجیل از قرار ذیل است:

    هر کیلو پسته احمدآقایی در بازار مازندران ۳۵۰ هزار تومان تا ۴۲۰ هزار تومان، پسته فندقی از ۳۰۰ تا تا ۳۵۰ هزار تومان،  بادام زمینی حدود ۱۲۰ هزار تومان، بادام هندی کیلویی ۴۰۰ هزار تومان، فندق کیلویی ۲۵۰ هزار تومان، بادام درختی کیلویی ۳۰۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و تخمه کدو نیز بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، تخمه مشکی  ۱۰۰ هزار تومان و در نهایت تخمه دورسفید ۸۰ هزار تومان است که احتمال افزایش قیمت این کالاها تا شب عید نیز وجود دارد.

    قیمت هر کیلو آجیل چهارمغز در بازار مازندران، ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار تومان و آجیل مخلوط نیز کیلویی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

    از بازار گوشت چه خبر؟/ هر کیلو گوشت بین ۸۵ تا ۱۵۰ هزار تومان

    البته اگر هوس کرده باشید که شب چله امسال را با مهمانی از دوست و آشنایان، صبح کنید باید به این لیست‌های مرسوم، خرید برخی اقلام مایحتاج به ویژه گوشت گوسفندی و گاوی، مرغ و یا حتی ماهی را اضافه کنید.

    گزارش میدانی ما از بازار گوشت و مرغ نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو گوشت گاوی حدود ۱۲۵ تا ۱۵۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی و بره نیز حدود ۸۵ تا ۱۴۵ هزار تومان و قیمت مصوب هر کیلو مرغ، ۳۱ هزار تومان است.

    هر کیلو ماهی سفید ۲۰۰ هزار تومان!

    البته شاید در لیست گزینه‌های احتمالی خریدتان، ماهی را هم یادداشت کرده‌اید که محض اطلاع‌تان عرض می‌کنیم که قیمت حال حاضر هر کیلو ماهی کپور پرورشی، ۳۰ هزار تومان، کفال دریایی ۱۸۰ هزار تومان، قزل آلا ۱۱۰ هزار تومان و ماهی سفید نیز ۲۰۰ هزار تومان است، که معمولا چند شب مانده به شب یلدا، قیمت‌ها از این هم بالاتر می‌کشد.

    امسال سفره یلدا چند برایتان آب می‌خورد؟

    در پایان در یک حساب سر انگشتی باید بگوییم که اگر بخواهید در شب یلدا، سفره کوچکی با حداقل یک کیلو آجیل، یک کیلو شیرینی، نیم کیلو شکلات و چند کیلو میوه متنوع و یک هندوانه، پهن کنید حداقل باید نیم میلیونی هزینه کنید و اگر بخواهید به این هزینه‌ها، شام و سایر تنقلات، را هم اضافه کنید که دست کم یک میلیونی برایتان آب می‌خورد.

    در پایان، از همه این حرف‌ها که بگذریم یک حرف جایش اینجا است و آن در این شرایط سخت اقتصادی و گرانی، انصاف است؛ انصافی که بیشتر از همه دست اصناف را می‌بوسد؛ فقط کافی است کمی هوای همدیگر را بیشتر از قبل داشته باشیم، آن وقت، سفره شب یلدا در خانه همه، پهن می‌شود…

    گزارش: مجتبی قربانی



    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *