• یادوراه شهدای ورزشکار سوادکوه برگزار می گردد
  • طبس، نقطه پایان عملیات (پنجه عقاب) آمریکا
  • ممنوعیت تردد در محور چالوس تا پایداری هوای گرم
  • اکران فیلم پیشمرگ در پل سفید
  • جوانان؛طلایه‌داران خیر در مکتب امام صادق(ع)
  • تولید ملی بدون کار آفرینی جان نمیگیرد
  • من رفتم،اما سنگر را خالی نگذارید
  • خط کشی میان دانش و هنر با پرگار خلاقیت
  • صنعت نساجی مازندران؛ از چالش ها تا چشم اندازهای توسعه ای
  • پژوهش در تبعید؛ از میز آزمایش تا سکوی انتظار
  • ابراهیم هادی، پلی در میان جوانمردان
  • تعدیل تعرفه آب کشاورزی مازندران
  • به جای عبور؛ مازندران را زندگی کنیم
  • پسماند استان‌های شمالی ویژه پیگیری می‌شود
  • هم‌نوا با مردم غزه در فضای مجازی فعال شویم
  • تصمیمی بی حاصل یا ضرورت‌های پنهان؟
  • تردد روان در محور‌ها تا هشدار نارنجی هواشناسی
  • شوک به شالیکاران مازندرانی با افزایش تعرفه آب‌بها
  • سکوت مسئولان،فریاد زمین خواران؛فاجعه ای برای میراث ملی
  • روستای سیاه‌لش؛ از آرزوهای‌ بزرگ تا چالش‌های بی پایان
  • واریز اعتبار کالا‌برگ دهک های ۴ تا ۷ از امروز
  • پشت پرده گروگان‌گیری اقتصاد برای تحمیل مذاکره
  • وقتی صدای مرشد، دل گود را زنده می کند
  • جزییات تغییر ساعت رسمی کشور ۱۴۰۴
  • هشدار برای افشای راه‌های دور زدن تحریم ها
  • کلاهبرداری ۵۰ ميلياردی ساخت‌وساز ساختمان دستگیر شد
  • در بی تدبیری مسئولان؛مهم‌ترین پژوهشکده اکولوژی شمال تعطیل شد
  • مازندران طلایه‌دار برنج ایران
  • دستگیری باند کلاهبرداری ارز دیجیتال ۱۰۰ میلیاردی
  • جمع‌آوری شاخ گوزن در طبیعت مازندران ممنوع است
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۴؛ ساعت ۹:۲۶
    کد خبر: 4410
    بازدید: 0 views
    هشدار برای افشای راه‌های دور زدن تحریم ها

    به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیام سوادکوه به نقل از فارس؛ از جمله بحث‌برانگیزترین مصوبات مجلس دهم، می‌توان به دو کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) اشاره کرد.

    این دو سند بین‌المللی که به‌عنوان بخشی از شروط ۴۱‌ گانه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مطرح بوده‌اند، طی مدت‌ها محور مناقشات سیاسی، رسانه‌ای و تخصصی کشور بوده و نهایتاً اجرای آن‌ها با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف شده است.

    بررسی این کنوانسیون‌ها از منظر پیامدهای اقتصادی، امنیتی و سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران، بیش از پیش ضرورت هوشیاری و اقدام پیش‌دستانه را برجسته می‌سازد.

     

    تناقض‌ها و استانداردهای دوگانه FATF

    رژیم صهیونیستی، که نماد تروریسم دولتی در منطقه و جهان است، نه‌تنها در لیست سیاه FATF قرار ندارد، بلکه به عضویت این نهاد درآمده است. در مقابل، تنها دو کشور یعنی ایران و کره شمالی به‌سبب مخالفت با سیاست‌های آمریکا در این لیست جای گرفته‌اند.

    با چنین عملکردی، چگونه می‌توان انتظار داشت عضویت در کنوانسیون‌های تحت هدایت FATF چون CFT و پالرمو، به امنیت و عزت جمهوری اسلامی ایران کمک کند؟ در حالی که آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر پول‌شویی در جهان، نقش کلیدی در سیاست‌گذاری FATF دارد، پذیرش این شروط به‌معنای بازی در زمین طراحی‌شده دشمن است.

    FATF گروه‌های تروریستی را بر اساس لیست‌های شورای امنیت و لیست تحریمی SDN ایالات متحده تعریف می‌کند. بنابراین، نهادهایی چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی، انصارالله و حشدالشعبی که از ستون‌های جبهه مقاومت هستند، در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرند.

    با این‌وجود، چگونه می‌توان پذیرش CFT و پالرمو را در راستای منافع ملی و امنیتی ایران توجیه کرد؟.

     

    تکرار الگوی NPT در پوشش اقتصادی

    برخی تصور دارند می‌توان با درج «حق شرط» در الحاق به این کنوانسیون‌ها، از آثار منفی آن‌ها جلوگیری کرد؛ در حالی که اصول بنیادین کنوانسیون‌ها اجازه شرط‌گذاری مغایر با ذات اسناد را نمی‌دهد. با توجه به اختلاف بنیادین جمهوری اسلامی ایران با غرب در تعریف تروریسم، چنین تصوری ساده‌انگاری سیاسی و لطمه‌ای بزرگ به منافع ملی محسوب می‌شود.

    رهبر معظم انقلاب همواره هشدار داده‌اند که کنوانسیون‌های بین‌المللی در اتاق فکر قدرت‌های سلطه‌گر و برای پیشبرد منافع آن‌ها طراحی می‌شوند.

    عضویت ایران در NPT خود تجربه‌ای تلخ بود که نه‌تنها سودی در پی نداشت، بلکه همچنان ابزاری برای فشار و تهدید باقی مانده است.

    پیوستن به کنوانسیون‌های پرخطر دیگری نظیر CFT و پالرمو، به‌مثابه گشودن راه نفوذ بیشتر دشمن خواهد بود؛ از جمله شناسایی مسیرهای دور زدن تحریم‌ها که نقطه قوت ایران در مقابله با فشارهای خارجی است.

    اگر امروز دشمن به بهانه NPT، خواستار بازرسی از تأسیسات نظامی و هسته‌ای است، فردا به بهانه شفافیت مالی و مقابله با تأمین مالی تروریسم، تقاضاهای گسترده‌تری برای نفوذ در ساختارهای اقتصادی کشور مطرح خواهد کرد. تصویب CFT و پالرمو، دست دشمن را برای اعمال مفاد و الحاقات ثانویه این کنوانسیون‌ها باز می‌گذارد و جمهوری اسلامی ایران را در برابر مجموعه‌ای از الزامات متراکم و پیچیده قرار می‌دهد.

     



    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *