• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹؛ ساعت ۸:۱۴
    کد خبر: 1864
    بازدید: 0 views
    شب های قدر متفاوت
    دلتنگی مناجات‌های بی‌نظیر «رمضان»
    در سکوت با شهدا خلوت کرده‌ام، کمی از عمق دلتنگی‌ام کاسته می‌شود، قلب بی‌قرار شب‌های قدر در کنار مزار شهدا آرام می‌گیرد غربت و مزار بدون زائر را به نظاره نشستم و حسرت شب‌های قدر سال گذشته را در دل گریستم.

    به گزارش پیام سوادکوه،  در شب های قدر حس دلتنگی عجیبی دارم، به جمکران و تپه نورالشهدا می‌اندیشم، دلم که حسرت شب قدر در صحن مسجد جمکران را دارد و من که شب قدر را جز در جمکران و تپه نوالشهدا، به یاد نمی‌آورم، بی طاقت می‌شوم با اینکه می‌دانم برای پیشگیری از دشمنی‌های این مهمان ناخوانده سلامت خودمان و اطرافیانمان کرونا مراسم شب احیا در تپه نور الشهدا برگزار نمی شود،اما گام‌های بی‌قرارم به دستور دل به سوی تپه نورالشهدا شهر پل‌سفید به حرکت در می آید در راه خاطرات سالیان گذشته را در ذهنم مرور می کنم به یاد می‌آورم گام‌هایی که با آرامش و عشق به سوی مساجد شهر و کنار مزار شهداء گمنام قدم بر می‌داشت و آرام آرام اطراف مزار را از عاشقان پر می‌کرد و نوای الغوث الغوث که در فضای شهرمی‌پیچید و چشم‌های بارانی که گونه‌های عاشق را صفا می‌بخشید، شب‌هایی که سرمای زمستان و گرمای تابستان، خنکای پاییز و نسیم بهار در شکوه و عظمت معنوی آن بی‌تأثیر بود، کودکانی که در کنار مادر با دست‌های معصوم و کوچک خویش قرآن بر سر می‌گرفتند، از دور مقبره دو شهید گمنام شهر را می‌بینم اشک بر گونه‌هایم جاری می‌شود.

     

    کاش زنگ در زندگی ما خراب بود و این مهمانان ناخوانده دوست نداشتنی به زندگی ما راهی پیدا نمی کرد، تا نبینیم که در یک ماه شریف و به شدت جذاب که حضور در مساجد و هیأت‌های مذهبی‌اش طعم و لذت دیگری برای نیایش و خلوت با خدا دارند، قادر به حضور در این اماکن نیستیم و باید کل ماجرا را در فضایی سپری کنیم که تاکنون تجربه‌اش نکرده بودیم، شرایطی که قطعاً برای تک‌تک آن‌هایی که دل در گروی رمضان و شب‌های قدرش دارند سخت‌تر و دشوارتر است.

     

    در سکوت با شهدا خلوت کرده‌ام، کمی از عمق دلتنگی‌ام کاسته می‌شود، قلب بی‌قرار شب‌های قدر در کنار مزار شهدا آرام می‌گیرد غربت و مزار بدون زائر را به نظاره نشستم و حسرت شب‌های قدر سال گذشته را در دل گریستم.

     

    *۲ماه دلتنگی برای برگزاری نماز جماعت

     

    به سوی مسجد جامع شهر حرکت می‌کنم دم درب ورودی بچه‌های مسجد مشغول نصب پرچم سیاه عزاداری هستند، عده‌ای در آشپزخانه مسجد مشغول آماده‌سازی غذای گرم جهت توزیع میان نیازمندان شهر هستند، رمضان امسال حسرت شب‌های قدر را بر دل عاشقان گذاشت، اما صحنه‌های زیبایی که در همدردی مردم با محرومان خلق شد، تسکین آن فراق است، امسال سفره‌های افطار آنچنانی و رنگارنگ تکرار نشد و موج نیکوکاری، دل‌های مردم را در کمک‌های مؤمنانه با یکدیگر پیوند داد.

     

    ابوالفضل گران چهره‌ی آشنا ایام مبارزه با کرونا و مرکز نیکوکاری مسجدجامع پل‌سفید از دلتنگی ۲ ماه اخیر بچه‌های مسجد برای برگزاری نمازجماعت و اجرای برنامه‌های فرهنگی می‌گوید و ادامه می‌دهد: کرونا فاصله اجتماعی و فیزیکی ایجاد کرده است اما همدلی‌ها را افزایش داده و در تمام دوران کرونا بچه‌های مسجد از مردم، انجام فعالیت‌های پیشگیرانه در مبارزه با کرونا و کمک‌های مومنانه غافل نبودند.

     

    *کمک‌های مومنانه در شب‌های ماه مبارک رمضان

     

    وی با اشاره به اینکه در شب‌های دهه دوم و سوم شب‌های ماه مبارک رمضان بیش از ۱۵۰ ظرف غذای گرم با حمایت یک خیر تهیه می‌شود و در بین خانواده نیازمند شهر پل‌سفید و روستاهای ولوپی و راستوپی توزیع می‌شود، گفت در این ایام بیش از ۲هزار غذای گرم پخت می‌شود.

     

    مدیر اجرایی مرکز نیکوکاری مسجدجامع پل‌سفید با تاکید بر اینکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از شب نوزدهم نمازجماعت در مسجدجامع شهر برگزارمی‌شود، افزود:ماسک و دستکش بین نمازگزاران توزیع می‌شود و چند نفر کار ضدعفونی کفش‌ها و فضای داخلی مسجد را انجام می‌دهند.

     

    گران با اشاره به بازگشایی مدارس از روز شنبه می‌گوید بچه‌های مرکز نیکوکاری مسجدجامع ضدعفونی کردن مدارس و مراکز آموزشی سطح شهر پل‌سفید را در روز جمعه در دستور کار خود قرار دادند تا دانش‌آموزان بدون نگرانی در کلاس‌های درس حاضر شوند.

     

    یک جلد قرآن مجید، کتاب دعا و جانماز در دست بسیاری از خانواده‌های است که با دستکش و ماسک بر صورت در مسجد مشغول عبادت و تفکر هستند، تا با توسل به قرآن و عترت و با وسیله قرار دادن آنها بهترین تقدیر را برای خود رقم بزنند و برای دفع کرونا و شفای بیماران گرفتار دعا کنند.

     

    بسیاری از مردم هم به دلیل شرایط کرونایی و تاکید مسئولان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در خانه‌ها شب زنده‌داری کرده و در جمع کوچک خانواده از ظرفیت فضای مجازی جهت بهره‌بردن از اعمال دینی استفاده می‌کنند و یا در تنهایی با معبود و پرودگار خود به راز و نیاز می‌پردازنند.

     

    * سفره متفاوت ماه مبارک رمضان امسال

     

    حجت‌الااسلام محمدجواد بهاری در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: سلامتی قطعاً مهم است، قطعاً و هیچ شوخی هم ندارد، یعنی همان گونه که سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف مرتبط با بهداشت و درمان گفته‌اند باید مراقب بود، خیلی مراقب تر از همیشه اما آخر این دلتنگی مناجات‌های بی‌نظیر «رمضان» را مگر می‌توان ندید و نجوا نکرد؟ مگر می‌توان از مناجات‌هایی که در شگفت‌انگیزترین شکل ممکن مهربانی و فریادرسی برای بخشش گناهان و رفاقت با خدا دارد و خدایی که بندگانش را دعوت می‌کند به یک مهمانی گذشت؟ این بار در سفره رنگین و پر از برکت رمضان جور دیگری ما را می‌خواهد.

     

    وی ادامه داد: هرچند که وجود کرونا همراه با از دست دادن عزیزان ما همراه بود اما چراغ مهربانی‌ها را در گوشه و کنار شهرمان روشن کرد؛ کرونا به جان کسب و کارهای مردم افتاد ولی در این میان داغ تعطیل شدن اماکن مذهبی و حرم‌های متبرک از همه بیشتر به داغ این روزهایمان افزود و توانست مساجد، هیئت‌ها و اماکن مذهبی را تعطیل کند هر چند که هیئت و مسجد چراغش خاموش نشد و تبدیل به پایگاهی برای همدلی و کمک مومنانه شد، همدلی‌ها برای کمک‌های مومنانه و مبارزه با ویروس کوید ۱۹ در بین مردم افزایش یافت.

     

    *شب‌های قدر متفاوت

     

    این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مردم که هر سال در شب‌های قدر در مساجد و هیئت‌های مختلف با پروردگار خویش به راز و نیاز می‌پرداختند امسال شب‌های قدر متفاوتی را سپری می‌کنند، اگرچه چندی پیش اعلام شد که مساجد برای شب‌های قدر باز می‌شوند اما حضور در این محافل نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله همراه داشتن مهر، جانماز و قرآن شخصی، داشتن حداقل فاصله یک متری برای نمازگزاران و برگزاری مراسم با ظرفیت محدود و حداکثر زمان برگزاری مراسم برای ۲ ساعت است.

     

    بهاری با اشاره به متفاوت بودن ماه مبارک رمضان امسال با سال‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، افزود: به حق همین شب‌های پر فضیلت خداوند هر چه زودتر این بلا را از سر مردم ایران، مسلمانان جهان و همه مردم دنیا کم کند باز به همان روزهای زیبای در کنار هم بودن بازگردیم.

     

    زمان برگشت راننده آژانس کرایه نمی‌گیرد و می‌گوید از شب نوزدهم با خود عهد کرده‌ام از مسافران شب‌های قدر کرایه نگیرم، همراهی با شما سبب شد در این شب سعادت پیدا کنم در مزار شهدای گمنام و مراسم شب قدر مسجد جامع حضور داشته باشم که بیش از کرایه برای من ارزش دارد، من هم می‌خواهم به سهم خود در زنجیره همدلی و مبارزه با کرونا شرکت کنم.

     

    *شبی برای بغض‌هایی که ماه‌ها در گلو حبس شده

     

    این روزها و شب‌ها بهانه‌ای است برای بغض‌هایی که ماه‌ها در گلو حبس شده، بغض‌هایی که در شب‌های ملکوتی قدر، شکوه عروج یک شهر را در خلوت شب همراه با طنین عاشقانه قرائت قرآن و دست‌هایی که مخلصانه رو به آسمان بلند شده به نجوا و راز و نیاز فرا می‌خواند، همه ما در این شب‌های پرفیض به باران لطف ازلی پروردگار و عنایت پدر کوفه امید داریم و برای طهارت دل سراز پا نمی‌شناسیم.

     

    دراین شب‌های بزرگ که تقدیر رقم می‌خورد دراستغاثه‌های عاشقانه ازخدا بخواهیم تا آینده را بدون نگرانی این بیماری همه‌گیر تقدیرفرماید، اما دل‌هایی را که این نگرانی به هم پیوند داد، همچنان در نیکوکاری مستدام بدارد.



    مرجع : بلاغ

    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *