* همکاری با شهید فرهنگی سوادکوه

از ۱۶ سالگی به همراه شهید ابراهیم طباطبایی در عکاسی پل‌سفید آغاز به کار کرد. شهید ابراهیم طباطبایی به‌عنوان شهید هنرمند شهرستان سوادکوه و از فعالان انقلابی شهرستان است.

مهر‌علی رهنمای از ۱۳۵۹ در جهاد سازندگی مشغول به کار شد و در بخش‌های مختلف جهاد سازندگی سابق و جهاد کشاورزی فعلی ۳۰ سال فعالیت کرد و هیچ‌گاه دوربین از او جدا نشد و ۴۶ سال است که دوربین به دست دارد.

اولین دوربینی را که از آن استفاده کرد دوربین «لوبیتل» بود که از دریچه بالا به داخل محفظه نگاه و عکس‌برداری می‌شد.

عکس‌ها و فیلم‌های مختلفی از او در شبکه‌های صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب و مجازی منتشر شد. مهر‌علی رهنمای به همکاری خود با شیرزاد نبوی خبرنگار صدا و سیما در گذشته اشاره کرد که کلیات فعالیت عکاسی و زاویه‌بندی ها و موارد کلی را از او آموخته است.

* حساسیت‌های عکاسی

وی از حساسیت‌های مختلف عکاسی سخن گفت و افزود: زمانی فیلم دوربین‌ها به‌صورت نواری در دوربین قرار می‌گرفت و اگر کلید جمع‌شدن دوربین لمس می‌شد، همه فیلم‌ها سیاه می‌شد. در آن زمان فیلم‌ها برای روزها یا ماه‌ها ذخیره می‌شد تا پس از تکمیل فیلم‌های ۱۲ یا ۲۴ یا ۳۶ تایی ظاهر شود و اشتباه در نور خوردن آن فیلم‌ها باعث می‌شد که همه فیلم‌ها بسوزد و زحمات ماه‌ها و روزها به هدر برود؛ البته تنها در تاریک‌خانه‌ها امکان برش فیلم و استفاده از بقیه آن وجود داشت و در غیر این صورت باید همه فیلم‌ها تبدیل به عکس می‌شد و از دوربین خارج و ظاهر می‌شد.


اولین عکس از عمو


اولین عکس از خودم توسط شهید طباطبایی

عکاس رسانه‌های سوادکوه به خاطره‌ای از سیاه‌شدن فیلم‌های خود در دوربین‌های قدیمی اشاره کرد و افزود: یک بار ۳۲ عکس با دوربین قدیمی و از جلسات مختلف و برنامه‌ها و طبیعت گرفتم و ۴ فیلم به پایان نمانده بود که اشتباهی دستم به کلید جمع‌شدن دوربین خورد و باز شد و همه فیلم‌ها سیاه شد که این خاطره تلخ برای من باقی ماند.


عکس با شهید مدافع حرم سوادکوه

رهنمای با بیان اینکه در حال حاضر عکس‌های دیجیتالی بدون محدودیت در زمان و تعداد، قابل استفاده است اما عکس‌های قدیمی محدودیت‌های فراوانی داشت، خاطرنشان کرد: من را عکاس طبیعت می‌شناسند و بیشترین عکس‌هایم برای سوادکوه است و عکس‌های قدیمی که به ثبت رساندم را سعی می‌کنم به صورت مقایسه‌ای هم کار کنم و عکس‌های جدید آن زاویه را هم بردارم و در کنار هم قرار دادن آن، جذابیت‌های خاص خود را دارد.


دریاچه شورمست با ۲۲ درخت


دریاچه شورمست بدون ۲۲ درخت

مهر‌علی رهنمای در بیان خاطرات خود به صبوری برای ثبت عکس‌های خاص اشاره کرد و گفت: برای ثبت لحظه غروب و طلوع آفتاب با ابر‌های انباشته‌شده در ارتفاعات سوادکوه و برای اینکه به زاویه مورد نظر برسند به ارتفاعات سوادکوه رفتم و دو شب در آنجا خوابیدم تا عکس مورد نظر را بگیرم.


بی‌خوابی برای ثبت عکس


بی‌خوابی برای ثبت عکس

وی از ثبت عکس حضور اسب بر بالای سر کرّه‌اسب که حدود ۱۰ سال پیش با خودرو در محور سوادکوه برخورد کرد و کشته شد، اشاره کرد که چند مرتبه مسافتی را می‌رفت و بر‌می‌گشت و در عکس ثبت کردم و در شبکه سوم سیما هم پخش شد که با هماهنگی شهرداری پل‌سفید اقدام به دفن آن و ایجاد آرامش برای اسب مادر شد.

* آرشیو ۵ میلیون عکس

این عکاس پیشکسوت اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۵ میلیون عکس در آرشیو دارم که ۲ میلیون از آن عکس‌ها بالا نمی آید و برای باز‌آوری آن به متخصصان مراجعه کردم ولی با توجه به اینکه فرصت چند روزه می‌طلبد و عکس‌های خصوصی هم در آن است، منصرف شدم.

رهنمای، تصویربرداری از سه قلو‌زایی گوسفند، ترب ۸ کیلویی، تصویر‌برداری از لانه بلبل در وسط رودخانه، عکس‌های قدیمی از زنان در شالیزار که دختر کوچک آن زمان، مادر امروز شد، اشاره و بیان کرد: به عکس‌های نسلی علاقه دارم و در این مسیر گام بر‌می‌دارم و از اینکه امروز عکس‌ها را پس از چند روز حذف می‌کنند و ذخیره برای عکس‌ها وجود ندارد، ناراحت‌کننده است.


زیارت مادر مرحوم با عکس(سمت راست)

مهر‌علی رهنمای دارای پوشه‌بندی عکس‌ها و موضوع‌بندی آن را در سیستم خود دارد و کانال حرف‌عکس خود را هم به‌روز‌رسانی می‌کند و طرفداران خود را دارد.

گزارش از عمران اکبرنژاد