• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۹؛ ساعت ۲:۰۴
    کد خبر: 2345
    بازدید: 0 views
    توسعه گردشگری بر مدار روستاها؛
    گردشگری روستایی راهبردی مطمئن در شكوفایی اقتصادی/روستاهای مازندران گنج پنهانی از جذابیت‌ها
    گردشگری روستایی منابع فرهنگی، طبیعی و تاریخی نواحی روستایی به‌عنوان کالای فرهنگی گردشگری قابل‌عرضه است و یکی از مهم‌ترین اهداف توریسم روستایی افزایش درآمد روستائیان و خانوارهای روستایی در مازندران است.

    به گزارش پیام سوادکوه، استان مازندران به دلیل دارا بودن شرایط مناسب طبیعی و گردشگری و قرار گرفتن روستاها در دل طبیعت بكر، ظرفیتی مناسب برای اجرای بوم گردی در كشور است كه در سال های اخیر این گردشگری با سرعت در حال رونق است.
    استان مازندران سه میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۴۵ درصد این جمعیت در بیش از سه هزار روستا در این استان زندگی می كنند.

    اقامتگاه های بوم گردی كه در سال های اخیر در كشور و به خصوص استان های شمالی و مازندران رونق گرفته است؛ شامل خانه های روستایی در دل طبیعت است كه گردشگران می توانند فارغ از دغدغه های زندگی شهری و صنعتی، زندگی آرام در كنار جامعه محلی زندگی روستایی را تجربه و به استراحت در دامان طبیعت بپردازند.

    در كنار تجربه زندگی روستایی و حفظ آرامش به عنوان اهداف مهم مسافران برای سفر به روستاها، آشتی با طبیعت، حفظ محیط زیست، حفظ زندگی روستایی و همچنین رونق اقتصادی و توسعه درآمد ، از جمله اهداف مهم توسعه بوم‌گردی در روستاها است.

    فراهم كردن بسترهای لازم برای رفاه حال مسافران، ایجاد فضایی آرام و به دور از دغدغه های شهری یكی از خواسته های مهم مسافران امروز است كه تلاش دارند تا مكانی آرام را برای خود و خانواده در نظر گرفته و تعطیلاتی پر از آرامش برای خود رقم بزنند و روستاهای مازندران با توجه به دارا بودن این ظرفیت مهم، می توانند ظرفیتی مناسب برای توسعه گردشگری و افزایش آرامش برای مسافران و همچنین توسعه درآمد برای روستاییان باشند.

    در واقع با اجرای گردشگری روستایی و بوم گردی، گردشگران و مسافران از فضای آرام برای تفریح و استراحت برخوردار شده و در كنار آن می‌توانند از طبیعت بكر، غذاهای محلی، فرهنگ و آداب و رسوم و سنت های مازندران بازدید كنند و علاوه بر آن بازدید از اماكن تفریحی، با استفاده از غذاهای محلی و سوغات های صنایع دستی، بسترهای لازم برای درآمدزایی روستاییان فراهم می شود.

    در گردشگری روستایی منابع فرهنگی، طبیعی و تاریخی نواحی روستایی به‌عنوان کالای فرهنگی گردشگری قابل‌عرضه است و یکی از مهم‌ترین اهداف توریسم روستایی افزایش درآمد روستائیان و خانوارهای روستایی است و همچنین می‌توان میزان مشارکت روستائیان در فراهم کردن امکانات تفریحی، ورزشی و معرفی قابلیت روستا را افزایش داد.

    *۱۶۰ روستا مقصد گردشگری

    مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت که تعریف ۱۶۰ روستای استان به عنوان مسیر و مقصد گردشگری نهایی شده است.

    سیف الله فرزانه افزود: این روستاها از میان ۲۴۰ روستای معرفی شده به اداره کل میراث فرهنگی انتخاب و جانمایی شده اند.

    وی با بیان این که انتخاب روستاها به عنوان مسیر و مقصد گردشکری بر اساس الگوی استاندارد انجام می‌شود ، گفت که تمامی روستاهای انتخاب شده دارای ظرفیت های بالقوه گردشگرپذیری هستند.

    این مسئول گردشگری روستایی را با محور بومگردی اعلام کرد و افزود : اقامتگاههای بومی مهم ترین اولویت برای معرفی روستاها به عنوان مقصد گردشگری بوده است.

    فرزانه وظیفه گردشگری را معرفی سرمایه گذار، تسهیل گری در صدور مجوزهای گردشگری ، آماده سازی جامعه محلی برای پذیرش و پذیرایی از گردشگر، آموزش به مردم محلی برای درآمدزایی از محل گردشگری و همچنین هماهنگی بین دستگاه‌های متولی در امور مختلف روستا معرفی کرد.

    معرفی ۲ روستای بخش مرکزی جویبار به‌عنوان مقصد گردشگری
    محمد مدانلوبخشدار مرکزی شهرستان جویبار در گفت‌وگو با خبرنگار ما بابیان اینکه بحث گردشگری یک موضوع مهم برای توسعه و ارتقاء شهرستان است، گفت: پتانسیل‌های خوبی در حوزه گردشگری همچون مناطق بکر، آثار تاریخی، پل‌های تاریخی، بقاع متبرکه، سواحل بکر چپکرود و مزارع کشاورزی در این شهرستان وجود دارد.

    وی با اشاره به اینکه از مدت‌ها قبل به دنبال جذب گردشگر در حوزه روستایی بوده‌ایم، افزود: ۹ منطقه برای احداث تأسیسات زیربنایی گردشگری در نظر گرفته‌شده است که تقریباً از هفت آب‌بندان، سه آب‌بندان و دو روستا به‌عنوان مقصد گردشگری در بخش مرکزی معرفی‌شده است.

    مدانلو دو روستای مقصد گردشگری را بقاع پیر درویش روستای سروکلا و مرتع ۳۰ هکتاری روستای شیب آب‌بندان بیان کرد و افزود: پیر درویش روستای سروکلا یک منطقه بکر و زیبا است که در ایام سال مورداستفاده اهالی منطقه و گردشگران قرار می‌گیرد لذا استقرار تأسیسات زیربنایی برای جذب گردشگران و مسافران تأثیرگذار خواهد بود.

    بخشدار مرکزی جویبار تصریح کرد: بازدیدی توسط کارشناسان میراث فرهنگی انجام شد و این مکان بعد از انتخاب به‌عنوان روستای مقصد گردشگری در حال اجرای طرح‌های اولیه زیربنایی است.
    مدانلو از تقاضای شورا و دهیاری روستای شیب آب‌بندان برای احداث آب‌بندان در مرتع ۳۰ هکتاری این روستا خبر داد و گفت: در این مکان ذخیره‌سازی آب، پرورش ماهیان گرم آبی و گردشگری موردتوجه قرار می‌گیرد و تأسیسات مناسب برای حضور گردشگران مهیا خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: در این مرتع ۳۰ هکتاری امکانات رفاهی گردشگری همچون نصب آلاچیق‌ها، تالار عروسی، کافی‌شاپ، امکانات ورزشی در نظر گرفته‌شده است که نیاز به سرمایه‌گذاری کلانی است.

    یعقوب جعفریان دهیار روستای شیب آبندان با اعلام اینکه مساحت مرتع این روستا حدود ۳۰ هکتار است، گفت: با تلاش و پیگیری‌های بخشدار مرکزی، دهیار و شورای روستای شیب آبندان این مرتع به یک مکان تفریحی و توریستی تبدیل خواهد شد.

    جعفریان افزود: مشکل آب‌های سطحی این روستا مرتفع و ۶۰ درصد از آسفالت و موزاییک‌کاری معابر روستا انجام‌شده است و در حال حاضر بنا داریم در این مرتع ۳۰ هکتاری آب‌بندان و تأسیسات زیر بنایی گردشگری احداث کنیم.

    یونسی دهیار روستای سروکلا در گفتگویی با اعلام اینکه امام‌زاده محمود مشهور به پیر درویش با قدمت ۵۰۰ ساله در روستای سروکلا از توابع بخش مرکزی جویبار قرار دارد، گفت: این امام‌زاده در زمینی به مساحت ۶ هزار مترمربع و با امکاناتی همچون ایوان، ساختمان زائرسرا و آشپزخانه است و وجود درختانی با قدمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال این امام‌زاده را به مکانی منحصربه‌فرد و گردشگر پذیر تبدیل کرده است.

    وی با اشاره به اینکه مکان موردنظر در سال‌های قبل قدیمی بوده است، افزود: در چند سال گذشته اقدامات خوبی از قبیل حصارکشی، بازسازی، توسعه مکان زیارتی، تسطیح حیاط، نهال‌کاری و روشنایی محوطه توسط خیرین و جمع‌آوری نزولات انجام‌شده است.

    جای جای روستاهای مازندران گنج پنهانی از جذابیت‌های متنوع تاریخی و طبیعی است كه در سایه مدیریت كارآمد، هدفمند و فراهم كردن زیرساخت ها می تواند به كانون درآمدزایی و اشتغال تبدیل شود

    زندگی ماشینی، ترافیك، آلودگی هوا و مشكلات شهرنشینی باعث شده تا شهرنشینان به حضور در طبیعت علاقه مندتر شده و وقت بیشتری را در این خصوص اختصاص دهند، از همین رو در سال های اخیر شاهد توسعه گردشگری روستایی در كشور و بدنبال آن استان مازندران بوده ایم.

    همین موضوع موجب تقویت و شكل گیری برخی كسب و كارهای بومی گردشگری و همچنین راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی و خانه های مسافر در روستاها شده و به تولید و فروش صنایع دستی تولید شده توسط روستاییان نیز كمك كرده و اشتغال برخی نقاط روستایی را تكان داده است.



    مرجع : بلاغ

    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *