• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۰؛ ساعت ۷:۴۴
    کد خبر: 2825
    بازدید: 0 views
    امیدآفرینی در جامعه؛ راهی برای حمایت از دولت/ دولت سیزدهم ویرانه‌های اقتصادی و سیاسی را تحویل گرفت

    به گزارش پیام سوادکوه؛ از نگاه حضرت امیر سخن علیه‌السلام، حکومت نیاز اجتماعی مردم است تا جایی که فرمود مردم ناگزیر از داشتن امیر و حاکم‌اند یا نیکوکار و یا بدکار؛ نظام جمهوری اسلامی ایران اما بر پایه اعتماد مردمی شکل گرفت یعنی دولت در این نظام با رای اکثریت مردم (دموکراسی) گزینش می‌شود و محتوای نظام هم احکام و آداب اسلامی است.

    بنابراین دولت در جمهوری اسلامی باید هم مردمی باشد و هم اسلامی یعنی هم مقبولیت را دارا باشد و هم مشروعیت را چراکه مردمی بودن دولت به اعتماد و امید بسته است و اسلامی بودن آن از وظائف ذاتی حاکم مسلمان که در این مقال به شرح اجمالی از دولت سیزدهم و عملکرد این دولت پرداخته می‌شود.

    دولت سیزدهم ویرانه‌های اقتصادی و سیاسی را تحویل گرفت

    محسن خاکزاد دکترای علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ؛ در خصوص عملکرد دولت سیزدهم اظهار کرد: سید ابراهیم رئیسی با شعار فساد ستیزی، ایجاد تحول، ارتباط با دنیا به نفع منافع ملت شریف، ایران قوی و (ما) ملت ما می‌توانیم هستیم، توانست با اخذ اکثریت آراء بر کرسی قوه مجریه تکیه زَنَد.

    وی افزود: ۱۰۰ روز از مراسم تحلیف دولت فعلی گذشت که حتی اگر غیر مسلم هم بخواهد منصفانه نظر بدهد، بعد از ریاست جمهوری رهبر فرزانه انقلاب، رئیسی اولین رئیس جمهور است که با ایمان و توکل به خدای متعال، ویرانه‌های اقتصادی و سیاسی را تحویل گرفت و به مدیریت آن همت ورزید.

    این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: یادمان نرود به‌دلیل تفکر سازش طلبانه و حقارت گونه تکنوکرات‌های لیبرال مسلک، تقریبا هیچ کشوری در هیچ‌یک از ابعاد بین‌المللی با ایران همسو نبود؛ نفت ایران یا به فروش نمی‌رفت و یا به سختی به بعضی از کشورها منتقل می‌شد.

    خاکزاد تصریح کرد: در بحران ابتدایی کرونا، پول از ایران گرفتند اما واکسن‌های توافق شده را ارسال نکردند؛ ‌از حدود ۲۰۰۰۰ واحد تولیدی، ۱۵۰۰۰ واحد تعطیل و کارگران بیکار شده بودند.

    وی خاطرنشان کرد: فساد از درون دولت تا دون‌ترین مقام استان و شهرها در کشور، ریشه دوانده بود و بانک مرکزی به‌دلیل ناکارآمدی و اختلاس خالی شده بود.

    این کارشناس علوم سیاسی افزود: اغتشاش در بعضی استان‌های کشور و برهم زدن نظم عمومی رو به گسترش بود و منافقین در داخل و خارج برای عملیات روانی علیه نظام و مردم شهید پرور ایران، کمر همت بسته بودند و هزار هزار معضل که بر گرده مردم تحمیل و در نتیجه امید رنگ باخت و اعتماد هم سوخت.

    خاکزاد یادآور شد: در ۱۰۰ روز گذشته، بالغ بر ۱۰۸ میلیون دز واکسن وارد کشور شد و ۸۲ درصد از کل جمعیت ایران واکسن تزریق کردند و تولیدات واکسن‌های داخل نیز با حمایت دولت سیزدهم رونق گرفت.

    وی ادامه داد: در ۱۰۰ روز گذشته صفوف مردم برای مایحتاج برداشته شد و ۷ سفر استانی و سفرهای سرزده به اماکن تولیدی و دانش بنیان و موجب شد تا مردم به رئیس جمهور مردمی خود اعتماد کنند.

    این کارشناس علوم سیاسی در ادامه گفت: ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح ایجاد مسکن، آغاز به کار کردند و مستمر به ساخت مسکن اشتغال دارند که بدلیل پیشران بودن ساخت مسکن، بسیاری از جوانان بیکار به‌کار گرفته شدند.

    خاکزاد اظهار داشت: در دولت سیزدهم ایران توانست عضو اصلی سازمان همکاری‌های پیمان شانگ‌های شود که از این گذر بخش گسترده‌ای از تحریم خنثی و دستاوردهای قابل توجهی به‌همراه خواهد داشت.

    وی تصریح کرد: با عقد یک قرارداد بین دوکشور، در این بین ایران توانست گاز پنج استان را از همان قرارداد به‌طور رایگان تامین کند که در تاریخ انقلاب کم سابقه است.

    این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: زبان دنیا را دولت سیزدهم با راهبرد انقلابی، بلد بود که توانست هم نفت را به دورترین نقاط دنیا در امنیت کامل بفروش برساند و هم در میز مذاکره با قدرت ولایی بنشنیند و به نفع ملت ایران حرف بزند و تعیین شروط کند.

    خاکزاد ادامه داد: باید کارهای انجام شده به‌گوش آحاد مردم برسد و در رسانه‌های وب محور ایران قوی را جلوه داد تا قدرت میدان باقی بماند و در سایه همین قدرت، منافع و سرمایه ی کشور را حفظ کرد.

    وی یادآور شد: باید امید را در دل مردمان صبور و با ایمان ایران زنده کرد و با روش‌های شناختی، عاطفی و رفتاری، که از شاخصه های امید آفرینی هستند، به آگاه‌سازی پرداخت.

    این کارشناس سیاسی تاکید کرد: برای حفظ آن امید، باید دستاوردهای انقلاب را باز گفت و هم از رشادت‌های شهیدان سخن گفت.

    امیدآفرینی راهی برای حمایت از دولت

    سید مصطفی تقوی کارشناس علوم سیاسی در گفت‌وگو با بلاغ؛ از راه‌های امید آفرینی، حمایت مردم از دولتی دانست و اظهار کرد: این امیدآفرینی باعث شد امنیت، عزت و اقتصاد کشور به رتبه مطلوب برسد.

    وی افزود: مردم شهید پرور ایران با همه مشکلاتی که بر گرده‌شان سنگینی می‌کند، بدانند که امروز فقط با اطاعت از ولی امر و حمایت از دولت می‌توانند از همه بحران‌ها عبور کنند.

    این کارشناس علوم سیاسی تصریح کرد: عبور از بحران هم امیدها را زنده می‌کند و هم کارآفرینان را به رغبت می‌آورد و هم معضل بیکاری ریشه کن می‌شود و هم دست و نگاه بیگانگان از کشور دور و بساط  فساد نیز برچیده و مفسدین به سزای اعمال خویش خواهند رسید.

    تقوی با اشاره به اینکه کارهای انجام گرفته در ۱۰۰ روز دولت رئیسی باید دائم بازگو شود تا دشمن ناامید و دوست متبسم شود، گفت: امروز کشورهای منطقه و جهان، هر یک برای همکاری با ایران از یکدیگر سبقت می‌گیرند و این نشان از مردمی بودن دولت سیزدهم دارد.

    وی ادامه داد: با نگاه به حماسه شهدا و حمایت از دولت انقلابی در بستر اطاعت از ولایت، ایران اسلامی، جهانی میشود و مقدمات ظهور را فراهم می‌سازد؛ باید روح امید به جامعه برگردد و هم تقویت شود.

    این کارشناس علوم سیاسی افزود: برای ایجاد و تقویت امید در وجود جامعه، همانگونه که ذکر شد از سه ابزار (شناختی،‌ که در این روش باید باید به آیات مصحف شریف پناه برد که مثلث توحید و نبوت و معاد به مرحله ی باور برسد.‌ در روش عاطفی هم قرآن بهترین امید را به ابناء بشر میدهد و در قسم رفتاری، به آیاتی که اشاره به اعمال صالح دارد باید مورد توجه قرار گیرد).

    تقوی اظهار داشت: انسان باید با انگیزه باشد تا امیدوار و هدفمند شود؛ آینده را ببیند با بصیرت درون، فریب دشمن و خاکریز بیگانه را بشناسد و سپس برای تحقق آمال خود تلاش کند.

    وی یادآور شد: در حکومت‌های دموکراسی، این مردم‌اند که سرنوشت کشور را بدست دارند و اگر در انتخاب وکلای خود بدور از جریان‌های فکری و وابستگی به احزاب، عاقلانه رفتار نمایند هرگز نور امید در چنین جوامعی کم سو نخواهد شد.

    این کارشناس سیاسی با بیان اینکه در جهان به‌طور کلی دو نوع حاکمیت وجود دارد مادی و الهی؛ گفت: در حکومت مادی ارزش‌های انسانی اصلا در قوانین جاری تعریف ندارند و هر کس که قدرت و ثروت بیشتری دارد در مسند است و مقوله‌ای بنام مردم سالاری یا مردم دوستی در این حکومت‌ها جایگاه ندارند.

    تقوی تاکید کرد: در حکومت الهی اما انسان کریم شمرده شده و هم خلیفه خدا روی زمین بنابراین محوریت این حکومت بر مبنای روشنگری و هدایت بشر به کمال و معرفت فی‌الله است.

    وی در پاسخ به این سوال که زمامدران چه نقشی در ایجاد و تقویت امید در مردم دارند، افزود: حاکمی که از مردم و بین مردم و بی‌واسطه به مطالبات مردم گوش فرا دهد و در جهت بهبود و رفع موانع اقدام کنند، می‌تواند نگاه از دست رفته به دولت را به رنگ امید مبدل سازد اما با نگاهی به جریان شناسی تاریخ، می‌توان گفت که نقش مردم موثرتر است چون مردم هم در انتخاب مختارند و هم در تدوام میتوانند مطالبه‌گر باشند.

    این کارشناس علوم سیاسی تصریح کرد: مردم اگر دشمن را بشناسند و به حیله‌های دشمنان پی ببرند، قادر خواهند بود تا از سنگر اعتقاد خویش دفاع کنند و اگر این سنگر حفظ شود هم در معیشت مادی و هم در امتحان الهی سربلند خواهند بود.

    تقوی خاطرنشان کرد: جریان مطالبه‌گر در هر استان و شهر و روستا باید شکل واقعی بگیرد تا بتوان از این رهگذر زندگی آرامی را تجربه کنند؛ بهترین و بی‌هزینه‌ترین راه رغبت و امید آفرینی، تمسک به سیره انبیا و معصومین علیهم‌السلام است.

    وی در پایان گفت: در حکومت اسلامی، در کنار مشروعیت، اگر اقبال عمومی باشد هم زمامدران و هم آحاد مردم می‌توانند آسایش را حفظ کنند وگرنه حتی اگر امام علی علیه‌السلام هم حاکم شود اما اقبال و حمایت مردمی نباشد، صفین و جمل و نهروان می‌شود فرجام آن حکومت.

    به گزارش بلاغ؛ دولتمردان باید به وظائف ذاتی خود که قانون اساسی آن را مشخص کرده است با سیاست‌های گوناگون زمینه‌های اقتصاد و اشتغال و فرهنگ را به‌گونه‌ای روان برای مردم فراهم کنند و مردم هم در این موارد لزوما هم حامی باشند و هم مطالبه‌گر.

    گفتنی‌ست؛ مولفه‌هایی چون افکار مثبت، رفتار مثبت، باور و عواطف مثبت در تقویت امید آفرینی نقش اساسی دارند و مردم هم نباید در حالت ایستایی قرار بگیرند بلکه دائم در تلاش و حرکت به‌سوی مقصود مطلوب باشند چراکه امید یک امر اکتسابی است و برای تحصیل آن، سکون جایز نیست.

    گزارش: بهناز مقدس



    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *