• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۱؛ ساعت ۷:۳۰
    کد خبر: 3071
    بازدید: 0 views
    چهره بدون رُتوش حقوق‌ بشر آمریکایی/ کشوری که بزرگترین ناقض حقوق بشر در ابعاد داخلی و بین‌المللی است

    به گزارش پیام سوادکوه، با توجه به تحولات اخیر در جهان و روابط و رفتارهایی که آمریکا با کشورهای مختلف دارد می‌توان به درستی مشاهده کرد که حقوق بشر آمریکایی نام و جمله‌ای بی‌معنا است.
    تحولات نظام بین‌الملل در دوران اخیر، گسترش جایگاه حقوق بشر و تغییر ماهیت این حقوق را از مسئله‌ای فکری و ذهنی به رویکردی حیاتی و استراتژیک که با حیات سیاسی کشورها پیوند ‌داشته نشان می‌دهد.

    مضامین و آموزه‌های لیبرالیستی که ریشه در سنت‌ها و ارزش‌های آمریکا دارد، حقوق بشر را به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در سیاست خارجی این کشور نهادینه کرد.

    با این رویکرد در تحلیل سیاست خارجی آمریکا بر مبنای قدرت نرم، خاورمیانه در صدر سیاست خارجی حقوق بشری این کشور قرار دارد.

    تاریخچه خاورمیانه نیز با وجود داشتن تمدن، کانون گفتمان‌های متنوع فرهنگی و دینی بوده، به ‌علت استبداد سیاسی و استعمار خارجی بر پیکره جامعه انسانی منطقه در رعایت‌ نکردن حقوق بشر زخمی برجای گذاشته است که این مسئله دستاویز مناسبی برای اعمال فشار قدرت‌های بزرگ بر این منطقه شد.

    در این زمینه، خاورمیانه به‌ عنوان مخاطب اصلی سیاست حقوق بشری آمریکا در قالب سنت ویلسونیسم با رویکرد لیبرالی مطرح و به ‌کارگیری قدرت نرم در چارچوب دیپلماسی عمومی به‌ عنوان اصل سامان‌دهنده سیاست خارجی ایالات ‌متحده صورت‌بندی شده است.

    مهدی آباد تحلیلکر سیاسی در گفت‌وگو با بلاغ، با بیان اینکه حقوق بشر آمریکایی در یک جمله نمی‌گنجد، گفت: آزادی هر فردی به معنای انجام هر کاری نیست بلکه هر فردی که دارای حق است تا حدودی می‌تواند از آن استفاده کند که به دیگران و موارد دیگری که در هر مجموعه‌ای وجود دارند تجاوز نکند.

    آباد افزود: اگر کسی حق دارد از محیط پیرامون خود استفاده کند این طور نیست که بتواند به آن ضربه بزند و یا اگر کسی حق آزادی بیان دارد به این معنا نیست که هر حرفی را عنوان کند.

    وی با بیان اینکه حق دارای چارچوبی است که در آن چارچوب واژه حق معنا پیدا می‌کند، گفت: حقوق بشر آن است که همه افراد در تمامی نقاط دنیا با تمامی سلایق و نگاه‌های مختلف امتیازاتی را به دست آورند و احتیاجاتی را برآورده کنند و این حقوق شامل موارد مختلف از جمله زندگی کردن با نیازهای اولیه بشر و حق خوردن، آشامیدن، حق غذا و تشکیل زندگی است که این حقوق باید دارای چارچوب و سقفی باشد که هر کسی نتواند به بهانه حق هر علمی خواست انجام دهد.

    این تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: در زمینه حقوق بشر آمریکا، با توجه به اینکه به عنوان یک قدرت برتر است این حق را به نفع خود می‌داند که هر اقدامی انجام دهد.

    وی افزود: حقوق بشر در دست آمریکا وسیله‌ای شده برای فشار آوردن به کشورهای مختلف به بهانه‌های مختلف که متأسفانه این تعابیر مختلف در زمینه حق موجب شده تا آمریکا از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند و افراد و کشورهای مختلف را مورد فشار قرار ‌دهد.

    آباد یادآور شد: آمریکا به بهانه حقوق بشر ایران را تحت فشار قرار می‌دهد و به بهانه‌های مختلف مثلا آزاد نبودن بهائیت در ایران خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کند.

    وی تصریح کرد: حق دارای چارچوب مختلف است و کسی نمی‌تواند به بهانه آنکه هر کاری که دلش می‌خواهد و اقدامات خلاف عفت و نامشروعی را انجام دهد.

    تحلیلگر سیاسی استان مازندران گفت: نکته خنده‌دار درباره آمریکا این است که آمریکایی که خود از بمب اتم در هیروشیما و ناکازوکی استفاده کرده، به بهانه استفاده از بمب اتم ایران را تحریم می‌کند و این کسی که ناقض حقوق بشر است در حال حاضر خود مدافع حقوق بشر می‌شود و ایرانی که در چند صد سال اخیر جنگی را آغاز نکرده و به بهانه داشتن صلاح اتمی، ایران را متهم به جنگ می‌کند و یا اینکه عنوان می‌کند که ایران به دنبال جنگ در منطقه است و با این بهانه ایران را تحت فشار قرار می‌دهد در حالی که آمریکا در نیمه دوم قرن ۲۰ بیش از ۱۰۰ کودتا در جهان راه انداخته و بسیاری از حکومت‌های مشروع را براندازی کردند.

    وی بیان کرد: از نظر آمریکا حقوق بشر، حقوقی است که در راستای اهداف آمریکا پیش برود حال در قبال جنایت‌هایی که آمریکا در حق مسلمان میانمار، یمن و کشمیر انجام می‌هد، هیچ صدایی از کسی بلند نمی‌شود که چرا آمریکا در حال انجام این جنایات است.

    آباد گفت: حقوق بشر آمریکایی هیچ‌گاه در یک جمله و عبارت نمی‌گنجد چراکه همین آمریکا بود که به فرمانده ناو مسافربری ایران حمله کرد و همچنین با توجه به حملات مختلف به مسلمانان یمن و غزه اما آمریکا هیچ اقدامی برای مقابله با این جنایات انجام نمی‌دهد بنابراین نمی‌تواند از حقوق بشر دم بزند.

    وی عنوان کرد: حقوق بشر برای آمریکا یک وسیله برای رسیدن به اهدافش است.

    جلال بهرامی تحلیلگر مسائل بین‌الملل و کارشناس علوم سیاسی در گفت‌وگو با بلاغ، با بیان اینکه در رابطه با تعامل حقوق بشر و سیاست خارجی اخلاقیات حقوق بشر در دستور کار سیاست خارجی کشورهای غربی قرار ندارد، گفت: آزادی‌های سیاسی با آزادی‌های اقتصادی ارتباطی تنگاتنگی دارد که به‌ نوبه خود مبادلات بین‌المللی و موفقیت را به ‌دنبال دارد.

    بهرامی با بان اینکه دولت‌هایی که با ملت‌های خود با مدارا و احترام رفتار می‌کنند با همسایگان خود نیز چنین شیوه‌ای برخورد می‌کنند، افزود: در جهانی که در آن کشورهای بیشتری به اصول اساسی حقوق بشر احترام می‌گذارند، آرامش بیشتر و نظم فراگیرتری به‌ چشم می‌خورد.

    وی رفتار دولت‌ها را در تمام شئونات سیاسی دارای دو وجه آرمان و واقعیت دانست و تصریح کرد: آرمان آن چیزی که دولت‌ها می‌خواهند از آنها به نمایش در آید و واقعیت آن چیزی که دولت‌ها به آن عمل می‌کنند و در زمینه آرمان‌های حقوق بشری شاید بتوان ایالات متحده امریکا را آن چیزی که دولت این کشور می‌خواهد نمایش دهد آن است که ایالات متحده در تلاش برای بست حقوق بشر در جهان است اما آنچه عمل می‌کند دقیقا در نقطه مقابل این ادعا قرار دارد.

    این کارشناس با اشاره به اینکه تبعیض گسترده نژادی از جمله اقدامات ایالات متحده علیه حقوق بشر است، عنوان کرد: آمریکا در مباحث مربوط به حقوق بشر، حداقل با آنچه بیان می‌کند و آن چه رسانه‌ها نشان می‌دهند تفاوت آشکار دارد.

    به گزارش بلاغ، در بررسی سیاست حقوق بشری آمریکا در خاورمیانه ضعف ساختاری که در برخوردهای متناقض و استانداردهای دوگانه در رابطه با کشورها ریشه دارد و برخوردهای دوگانه آمریکا با عربستان، ایران، حمایت‌نکردن از جنبش‌های مردمی در یمن به‌دلیل حفظ موقعیت امنیتی خود و در مقابل حمایت از معارضان دولت سوریه در چارچوب حمایت از حقوق بشر را می‌توان از جمله موارد نقض حقوق بشر آمریکایی دانست.

    با توجه به گسترش دموکراسی و حقوق بشر توسط آمریکا کمترین مشارکت این کشور در پیمان نامه‌های حقوق بشری همانند عدم عضویت آمریکا در کنوانسیون حقوق کودک، پروتکل اختیاری کنوانسیون منع شکنجه، رفع تبعیض علیه زنان، کنوانسیون حقوق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دیده می‌شود.

    در سطحی بالاتر در نسل سوم حقوق بشر که ضرورت حفظ محیط‌ زیست برای نسل‌های آینده است، ایالات متحده، بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای نسل بشر را در معرض خطرات زیست‌محیطی قرار داده است بنابراین زمانی که مفاهیم حقوق بشر و آزادی در چارچوب منافع ملی تنزل می‌یابد کارکرد مثبت خود را از دست می‌دهد و همانند ابزاری برای تأمین سیاست‌ها و اهداف کشورها قرار می‌گیرد.

    انتهای پیام/



    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *