• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۱؛ ساعت ۷:۲۸
    کد خبر: 3093
    بازدید: 0 views
    کرونای تازه‌نفس شده حریف می‌طلبد؛ اسیرش نشویم!

    حالا بعد از فروکش کردن و بی رمق شده چند ماهه این ویروس، بار دیگر این ویروس و بیماری نوپدید جان دوباره ای گرفته و به راه افتاده است.
    افزایش ۳۰ درصدی موارد ابتلا به کرونا در جهان
    موارد جدید ابتلا به کروناویروس در جهان طی دو هفته گذشته نزدیک به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و در چهار منطقه از جهان آمارها روند صعودی داشته است.

    همزمان با افزایش روند ابتلا به کروناویروس در جهان، “تدروس آدهانوم” دبیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) از شرکت داروسازی فایزر درخواست کرد تا دسترسی به داروی ضد ویروسی کووید-۱۹ را تسریع کند و این روش درمانی خوراکی در دسترس کشورهایی قرار گیرد که در تامین آن با چالش روبرو هستند.
    شناسایی سویه جدید کرونا در برخی کشورها
    به گفته دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، در اروپا و آمریکا موارد ابتلا به زیرسویه BA.۴ و BA.۵ موج جدیدی از موارد ابتلا را به همراه داشته است و در برخی کشورها از جمله هند زیر سویه جدیدی موسوم به BA۲.۷۵ شناسایی شده است.

    از شش منطقه در جهان، چهار منطقه شاهد افزایش موارد ابتلا بوده‌اند

    از شش منطقه در جهان، چهار منطقه شاهد افزایش موارد ابتلا بوده‌اند و روند صعودی موارد ابتلا چالشی فراتر از دسترسی به درمان‌های جدید است و تاکید کننده این واقعیت است که مصونیت ناشی از واکسیناسیون در حال از بین رفتن است.
    آدهانوم هشدار داد: در هر موجی از شیوع کروناویروس حتی اگر موارد بستری در بیمارستان و فوتی‌های کرونا کم باشد، باعث می‌شود افراد بیشتری درگیر پیامدهای ناشی از کووید طولانی شوند.
    ۶ میلیون نفر در جهان قربانی کرونا شده اند
    بنابر جدیدترین آمار رسمی همه‌گیری کرونا (کووید-۱۹)، مجموع مبتلایان به این بیماری در جهان تاکنون به ۵۵۷ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۸۳۶ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۳۶۷ هزار و ۶۱ بیمار کووید تأیید شده است.
     آمریکا در صدر مبتلایان و جانباختگان در جهان
    براساس تازه‌ترین داده‌ها در جدول جهانی پاندمی کرونا، آمریکا با بیش از ۸۹.۹ میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی، همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند نیز با آمار بیش از ۴۳.۵ میلیون مبتلا، پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی جای گرفته است.
    آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۳۲.۶ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.
    برزیل دومین کشور کرونایی جهان
    برزیل در عین حال با بیش از ۶۷۲ هزار جانباخته پس از ایالات متحده، دومین کشور رکورددار تعداد قربانیان کووید ۱۹ در جهان محسوب می‌شود و پس از آن هند با بیش از ۵۲۵ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.
    فرانسه اولین کشور کرونایی در اروپا
    در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۳۱.۸ میلیون مبتلا، تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای این منطقه و نیز چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است. روسیه همچنین با گذشتن از آمار ۳۸۱ هزار قربانی، هم اکنون بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.

    ایران هفدهمین کشور کرونایی جهان
    ایران با مجموع هفت میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۱۹ مورد ابتلا و ۱۴۱ هزار و ۴۱۳ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه ۱۷ در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد.
    بر اساس آمار فوق پس از ایالات متحده، هند و برزیل، تاکنون در فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، کره جنوبی، روسیه، ترکیه، اسپانیا، ویتنام، ژاپن، آرژانتین، استرالیا، هلند، ایران، کلمبیا، مکزیک، اندونزی، لهستان، پرتغال، اوکراین، کره شمالی، مالزی، تایلند، اتریش، رژیم صهیونیستی، بلژیک، شیلی، آفریقای جنوبی، تایوان، کانادا، جمهوری چک، سوئیس، یونان، فیلیپین، پرو و دانمارک نیز بیش از سه میلیون مبتلا ثبت شده‌ است.
    روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۸ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.
    همه افراد بالای ۱۲ سال دز یادآور بزنند
    بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت:توصیه می کنیم همه افراد بالای ۱۲ سال دز یادآور را تزریق کنند.
    وی افزود: به خصوص اینکه حجاج در حال بازگشت هستند و ممکن است انتقال ویروس داشته باشیم. مراسم های ماه محرم و بازگشایی مدارس را خواهیم داشت و اکنون که میزان شیوع زیاد نیست توصیه می‌کنم که همه مردم تزریق دز یادآور را داشته باشند.
    شیوع کرونا زیاد شده است
    عین اللهی ادامه داد: در هفته‌ای که در حال گذر است، شیوع بیماری افزایش پیدا کرده و باعث شده رعایت ما در این موضوع بیشتر شده و بحث فاصله‌گذاری،‌ ماسک زدن در فضاهای بسته و تجمعات الزامی شد.

    در فضاهای بسته وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، مترو که تجمع مردم در آنجا زیاد است باید ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود

    وزیر بهداشت گفت: متاسفانه من در ایام بررسی پروژه‌ها مشاهده کردم که در هواپیماها مسافران ماسک نمی‌زنند، در همه جای دنیا این مورد رعایت می‌شود. با توجه به آنکه در داخل هواپیما فضا بسته و هیچ هوایی جریان ندارد، ممکن است انتشار ویروس همه مسافران را آلوده کند. بنابراین باید در همه شرکت‌های هواپیمایی، اقدام ماسک زدن اجباری شود.

    وزیر بهداشت تاکید کرد: همچنین در فضاهای بسته وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، مترو که تجمع مردم در آنجا زیاد است باید ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود. در آخر اگر تغییری در رنگ‌بندی شهرها به علت بیماری کرونا حاصل شد، به اطلاع مردم خواهیم رساند.

    شیوع بیماری افزایش پیدا کرده و باعث شده رعایت ما در این موضوع بیشتر شده و بحث فاصله‌گذاری،‌ ماسک زدن در فضاهای بسته و تجمعات الزامی شد

    از مردم بدون ماسک وحشت زده شدم
    مینو محرز،متخصص بیماری‌های عفونی گفت:از دیدن جمعیت زیادی از مردم که ماسک نمی‌زنند، وحشت کردم، حدود ۹۵ درصد مردم ماسک نداشتند؛ ادامه این روند وحشتناک خواهد بود.
    مبتلایان کرونایی زیاد شدند
    وی با تایید افزایش مبتلایان و بستری‌های کرونا گفت:حدود چند ماهی کرونا در کشور به دلیل ایمنی گله‌ای ناشی از شیوع گسترده سویه امیکرون در کشور و تزریق واکسن، فروکش کرده بود، اما حالا وضع عوض شده است و متاسفانه با افزایش مبتلایان روبه‌رو هستیم.
     پیک کرونا در شهریور
    محرز با تاکید بر اینکه باید بدانیم کرونا تمام نشده و هیچ‌جای دنیا از دست این ویروس رهایی پیدا نکرده، ادامه می‌دهد:این ویروس مدام در حرکت است و این روزها با افزایش مسافرت‌ها و کم شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی قطعا افراد بیشتری را درگیر می‌کند.
    نوع BA۴ و BA۵ در ایران شایع شده است
    این استاد بیماری های عفونی توضیح می‌دهد: سویه امیکرونی که زمستان گذشته در ایران شاهد آن بودیم از نوع BA۱ و BA۲ در کشور بود؛ در حالی که در حال حاضر نوع BA۴ و BA۵ در آمریکا و اروپا شایع شده و حالا نیز همین زیر سویه در ایران شایع خواهد شد.
    سرعت بالای انتقال سویه جدید کرونا
    به گفته محرز زیرسویه BA۴ و BA۵ کشندگی زیاد ندارد اما سرعت شیوع و سرایت آن بسیار بالاست و برای گروه‌های پرخطر مانند سالمندان و یا کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند،‌می‌تواند منجر به بستری و حتی مرگ شود.

    زیرسویه BA۴ و BA۵ کشندگی زیاد ندارد اما سرعت شیوع و سرایت آن بسیار بالاست

    رنگ بندی کرونایی ایران اشتباه است
    حمید سوری، اپیدمیولوژیست در این‌باره بیان داشت: مبنای قضاوت راجع به وضعیت اپیدمی در کشور اگر بر پایه رنگ‌بندی شهرها باشد اشتباه است؛ علت این است که عملاً رنگ‌بندی شهرها معید وضعیت خطر اپیدمی در مناطق مختلف نیست.

    وی ادامه می دهد:رنگ‌بندی‌ها صرفاً بر پایه‌ تعداد موارد بستری به ازای جمعیت است، اما بستری تنها یکی از متغیرهایی است که می‌تواند سطح خطر ناشی از اپیدمی را در مناطق مختلف نشان دهد. در حالی‌که متغیرهای دیگری هم مانند تعداد مرگ و ابتلا، نسبت تست‌های مثبت به کل تست‌ها، طغیان‌ها، تحرک جمعیتی، عدم رعایت پروتکل‌ها هم وجود دارند.
    این استاد اپیدمیولوژی خاطر نشان کرد: بنابراین اساس قضاوت ما راجع به اپیدمی نمی‌تواند بر پایه‌ی رنگ‌بندی باشد؛ چراکه متاسفانه رنگ‌بندی‌ها ذهنیت کاذب ایجاد کرده و حتی سیاستگذارها و مدیران بخش‌های مرتبط با کرونا را گمراه کرده است.
    سوری  تصریح می‌کند: لذا لازم است اولاً اساس رنگ‌بندی به‌کل تغییر جدی پیدا کند، دوم این‌که قضاوت ما برای خطر بر پایه‌ این شود که سایر متغیرها را در یک مدل مناسب قرار دهیم و تحلیل کنیم.

    اساس قضاوت ما راجع به اپیدمی نمی‌تواند بر پایه‌ی رنگ‌بندی باشد

    روی شاخه بالارونده کرونا هستیم
    پیام طبرسی، عضو کمیته مقابله با کرونا در ایران گفت: مجددا بر روی شاخه بالارونده بیماری هستیم و به نظر می‌رسد که این وضعیت، آغاز یک پیک باشد، از آنجایی رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته، ممکن است تعداد افراد زیادی درگیر بیماری شوند و وقتی جمعیت بالایی درگیر بیماری شود، مطمئنا عوارض و مرگ‌ومیر و بستری در آی‌سی‌یو بیشتر می‌شود.

     موج جدید کرونا در حال شکل گیری است
    وی با بیان اینکه حدود یک هفته است که مجددا موارد سرپایی‌مان افزایش یافته که افزایش چشمگیری هم هست، افزود: به نظر می‌رسد که آغاز یک موج جدید دارد در کشور اتفاق می‌افتد؛ حال باید صبر کنیم که یک هفته تا ۱۰ روز دیگر بگذرد تا درباره ارتفاع این موج و شدت آن بتوانیم اظهارنظر کنیم.
    کرونا با علائم سرماخوردگی
    طبرسی درباره حال عمومی بیماران سرپایی کرونا، اظهار کرد: ‌در حال حاضر افراد با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند. البته درست است که موارد بستری هم افزایش یافته است، اما افزایش بستری به اندازه موارد سرپایی بیماری نبوده است.

    وی متذکر می شود:با این حال اگر بیماری بچرخد، به تدریج افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، به کرونا مبتلا می‌شوند و آنها بستری خواهند شد و ممکن است دچار مرگ‌ومیر هم شوند.
    این استاد عفونی با بیان اینکه در سویه جدید کرونا درگیری سیستم تنفسی تحتانی بین مبتلایان رواج پیدا می‌کند، عنوان کرد: این سویه می‌تواند خاطرات تلخ پیک پنجم و سویه دلتا را برای مردم تکرار کند. سویه‌های BA۴ و BA۵ می‌تواند سیستم تنفسی تحتانی را درگیر کرده و آمار بستری و مرگ را در کشور افزایش دهد.
    علیرضا صداقت،رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماری کرونا اگر فصلی هم باشد، باز هم بار کشندگی آن تغییری نمی‌کند. در حال حاضر کشور ما از تمام جهات و از طریق همسایه‌هایی همچون عراق، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و ترکیه در شرایط تهدیدکننده شیوع مجدد این بیماری قرار دارد. همچنین تمام کشورهای هم‌مرز با ایران در شرایط افزایشی آمار مبتلا به کرونا قرار دارند.
    وی افزود: آمار فزاینده کرونا نشان‌ دهنده این است که پایانی برای بیماری کرونا متصور نیست و عادی‌انگاری و ساده‌انگاری مردم می‌تواند خطرآفرین باشد؛ بنابراین پاندمی کرونا به آندمی تبدیل نشده است.

    سویه‌های BA۴ و BA۵ می‌تواند سیستم تنفسی تحتانی را درگیر کرده و آمار بستری و مرگ را در کشور افزایش دهد

    رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد درباره وضعیت افزایشی میزان مرگ‌ومیر و مثبت شدن تست PCR ناشی از کرونا در کشور، تاکید کرد: باید توجه داشت بسیاری از مردم مبتلا به کرونا هستند اما تست PCR نداده‌اند؛ بنابراین آمار تعداد مبتلایان بسیار بیشتر از تعداد موارد قطعی تست مثبت PCR است.
    صداقت عنوان کرد: کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استقبال و استفاده مردم از ماسک در دنیا و شرایط اقلیمی، فرهنگی و درمانی متفاوت کشور موضوع تعداد موارد ابتلا به کرونا را حساس‌تر کرده است. همچنین آمار استفاده از ماسک نیز از آمار اعلام شده به مراتب کمتر است؛ زیرا برخی از افراد از یک ماسک چندین بار استفاده می‌کنند یا استاندارد استفاده درست از ماسک را نمی‌دانند؛ به نحوی که ماسک به شکل درستی روی صورت ثابت نشده یا هنگام صحبت ماسک خود را پایین می‌آورند. این افراد در آمار افراد رعایت‌کننده ماسک محسوب می‌شوند؛ در حالی‌که ماسک زدن آنها موثر نیست.

    باید توجه داشت بسیاری از مردم مبتلا به کرونا هستند اما تست PCR نداده‌اند

    وی با اشاره به اینکه علاوه بر بیماری کرونا بسیاری از بیماری‌های ویروسی یا حتی تب کریمه کنگو از راه تنفس سرایت پیدا می‌کند، تصریح کرد: توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا در شرایط فعلی استفاده از ماسک در محیط‌های سربسته است.
    ماسک در محیط بسته الزامی است
    صداقت متذکر شد: همچنین توصیه‌های علمی دنیا نیز رعایت استفاده از ماسک در محیط‌های باز و بسته است؛ زیرا امکان مبتلا شدن در تماس با بیمار که در نزدیکی دیگران عطسه یا سرفه کند نیز وجود دارد.

    تزریق ۲ دُز واکسن کرونا کارایی خود را از دست داده
    رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: شست‌وشوی دست‌ها قبل از تناول مواد غذایی نیز الزامی است. همچنین پیشنهاد می‌شود در صورتی‌ که امکان شست‌وشوی دست‌ها وجود نداشت، از الکل استفاده شود؛ ضمن اینکه باید دانست تزریق ۲ دُز واکسن کرونا کارایی خود را از دست داده و هیچ ایمنی برای فرد ایجاد نمی‌کند.
    صداقت با اشاره به اینکه دریافت دُزهای یادآور الزامی است، خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است کسانی که از زمان تزریق دز سوم آنها چهار الی ۶ ماه گذشته، ایمنی چندانی در برابر بیماری کرونا نداشته و باید حتما دزهای یادآور چهارم و پنجم را دریافت کنند. این موضوع باید در افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای با شدت بیشتری رعایت شود زیرا سیستم ایمنی بدن این افراد از ایمنی پایینی برخوردار است.
    وی تاکید کرد: در پژوهشی که بر اساس منابع روز دنیا صورت گرفته، تمام آمارهای افراد واکسینه شده نسبت به غیر واکسینه‌ها در میزان ابتلا، بستری و فوت به شکل معناداری پایین‌تر از کسانی است که واکسن دریافت نکرده‌اند. این موضوع در تمام پلتفرم‌های واکسن دیده شده است.
    رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به آمار معتبر بین‌المللی مبنی بر اینکه واکسیناسیون کرونا باید هر چهار تا ۶ ماه تکرار شود، اظهار کرد: در کشورهای اروپایی برای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نیز این واکسن تجویز شده و عوارض چندانی ندارد.
    صداقت افزود: دلیل شرایط آرامی که کشور در دوران شیوع امیکرون تجربه کرد، استفاده از ماسک باکیفیت و افزایش استقبال مردم از واکسیناسیون بود؛ در حالی‌ که در بسیاری از کشورها این سویه کرونا تلفات زیادی از خود برجای گذاشت.

    کسانی که از زمان تزریق دز سوم آنها چهار الی ۶ ماه گذشته، ایمنی چندانی در برابر بیماری کرونا نداشته و باید حتما دزهای یادآور چهارم و پنجم را دریافت کنند

    وی در پاسخ به سوالی درباره شروع پیک جدید کرونا، خاطرنشان کرد: با توجه به پایین آمدن سطح ایمنی مردم به دلیل فاصله زیاد از دریافت آخرین دز واکسن و ساده‌انگاری به‌ وجود آمده میان مردم و مسئولان پیش‌بینی اپیدمیولوژیست‌ها این است که در شرایط بدبینانه از اواخر مرداد ماه و در شرایط واقع‌بینانه در شهریور و مهر ماه شاهد شکل‌گیری پیک جدید کرونا خواهیم بود.

    رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد افزود: اگر میزان ابتلا با توجه به شرایط واکسیناسیون، عدم رعایت پروتکل‌ها و سفر به کشورهای پرخطر ادامه یابد، شاهد پیک سنگین و خطرآفرینی در کشور خواهیم بود.

    در شهریور و مهر ماه شاهد شکل‌گیری پیک جدید کرونا خواهیم بود

    رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد تصریح کرد: از عموم مردم خواهشمندیم برای دیدار زائران خانه خدا با فاصله زمانی هفت تا ۱۰ روز اقدام کنند زیرا احتمال ابتلا به بیماری کرونا در این افراد با توجه به شرایط بهداشتی کشورهای همسایه بیش از کشور خودمان است. همه شهرستان‌های استان درگیر این بیماری هستند و در همه جا شاهد افزایش بار مراجعه بیماران سرپایی هستیم. در حرم مطهر امام رضا(ع) هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش پیدا کرده است.
    دقت کنیم! صدای گام های استوار ویروس وحشی کرونا به خوبی شنیده می شود و این بیماری مرموز و کشنده باردیگر جان تازه ای گرفته و آماده شده تا افراد مختلف و  زیادی را مبتلا کرده و جان بسیاری را هم بگیرد؛ در نتیجه عقل حکم می کند رعایت شیوه نامه های بهداشتی توصیه شده همچنان مد نظر قرار گرفته و واکسیناسیون با جدیت دنبال شود تا بار دیگر اسیر این ویروس مهلک نشویم.
    انتهای پیام/



    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *