• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۲؛ ساعت ۵:۲۸
    کد خبر: 3393
    بازدید: 0 views
    عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم

    به گزارش پیام سوادکوه ، این روزها که دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد، بحث درباره کارنامه این دولت و نقاط قوت و ضعف آن نقل بسیاری از محافل و رسانه‌ها شده است. طبیعی است که دولتمردان همواره زیر ذره‌بین افکار عمومی، نخبگان و رسانه‌ها هستند و درباره کارآمدی یا ناکارآمدی آنها، تحلیل‌های مختلفی ارائه می‌شود. در مورد دولت سیزدهم اما موضوع قدری متفاوت است و گزاف نیست اگر گفته شود هیچ دولتی در نیمه عمر خود هجمه‌های داخلی و خارجی که دولت سیزدهم آماج آنها قرار گرفته است را تجربه نکرده است. در گزارش پیش رو قصد داریم به بررسی عملکرد دولت سیدابراهیم رئیسی بپردازیم و نشان دهیم چرا این دولت به شدت مورد حمله مخالفین خود به ویژه حامیان دولت سابق قرار گرفته است.

     

    میراث دولت منفعل برای دولت مردمی

    اگر با نگاهی منطقی و به دور از جانبداری بخواهیم عملکرد یک دولت را مورد قضاوت قرار دهیم، طبعا نمی‌توانیم آنچه پیش از روی کار آمدن آن دولت گذشته را نادیده بگیریم. به عبارتی تصمیمات مدیریتی دولتمردان هرچند در زمان مسئولیت خودشان گرفته و اجرا می‌شود، تبعات آن در سال‌های بعد نیز همچنان جاری است و دولت‌های بعدی نیز با آنها دست و پنجه نرم خواهند کرد. به همین منظور لازم است کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم و وضعیتی که کشور در پایان دولت دوازدهم داشت نیز در تحلیل عملکرد دولت رئیسی مورد توجه قرار بگیرد.

    دولت موسوم به تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی را هرچند می‌توان از جنبه‌های گوناگون تحلیل کرد، عصاره و چکیده راهبرد آن برای اداره کشور را بایستی «اتکا به خارج و یافتن راه‌حل مشکلات در بیرون از مرزها» عنوان کرد. این دولت اساسا با این تفکر پا به میدان رقابت انتخاباتی گذاشت که تحریم‌های غرب عامل اکثریت قریب به اتفاق مشکلات اقتصادی است و برای مقابله با این تحریم ‌ها باید کاری کرد تا بانیان تحریم – یعنی آمریکا و کشورهای غربی- آنها را رفع کنند.

     

    طبیعی است که برای رفع تحریم‌ها باید مذاکره کرد و در مذاکره هم باید امتیازاتی را داد تا طرف مقابل راضی شود و در مقابل به ما امتیازی – یعنی رفع تحریم‌ها- بدهد. دولت روحانی با همین مقدمات، چنین نتیجه گرفت که نگاه کشور بایستی معطوف به مذاکره با غرب شود و از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به توافقی که خواسته‌های غرب را تامین و آنها را راضی به رفع تحریم‌های ظالمانه کند، استفاده شود.

     

    اما هنگامی که دومین دولت حسن روحانی به روزهای پایان عمر خود نزدیک می‌شد، نتیجه اجرای سیاست‌های غرب‌گرایانه بسیار متفاوت از چیزی بود که در وعده‌های چرب و شیرین گذشته عنوان می‌شد. رشد اقتصادی صفر، کسری بودجه ۳۰۰ هزار میلیاردی، بدهکاری ۵۴ هزار میلیارد تومانی خزانه دولت به بانک مرکزی و تقریبا خالی بودن آن، ۱۰ برابر شدن قیمت مسکن نسبت به سال ۹۲، تورم ۶۰ درصدی و کاهش فروش نفت به زیر ۴۰۰ هزار بشکه در روز هزینه گره زدن اقتصاد کشور به امضای کری و تصمیم کاخ سفید و رای اتحادیه اروپا بود. مضاف بر این‌، همه‌گیری کرونا نیز تعطیلی کسب و کارها، افت نظام علمی و آموزشی بر اثر مجازی ‌شدن و روزانه ۷۰۰ کشته را روی دست مسئولین گذاشته بود. شرایط به قدری وخیم بود که بسیاری از کارشناسان اذعان می‌کردند هیچ دولتی حتی با بهترین مدیران نیز قادر به جبران خسارات گذشته حتی در طول چهار سال فرصت خود نیست و لذا به سیدابراهیم رئیسی توصیه می‌کردند در منصب ریاست دستگاه قضا بماند و با رفتن روی زمینی که دولت قبل مین‌گذاری کرده بود، اعتبار و حسن شهرتی را که در مدت فعالیت خود در قوه قضائیه کسب کرده بود، خراب نکند.

     

    اما دولت مردمی با علم به این شرایط و البته عزم راسخ برای تحول در آن پا به میدان گذاشت و رای مبتنی بر اعتماد مردم را جلب کرد.

     

    شاخص‌ها از موفقیت دولت سیزدهم می‌گویند

    دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف قابل بیان است لکن به دلیل آنکه این روزها مسائل اقتصادی بیش از همه چیز مورد توجه افکار عمومی است، در سطرهای پیش‌رو بیشتر به دستاوردهای اقتصادی پرداخته می‌شود.

     

    نرخ رشد اقتصادی از جمله شاخص‌های مهمی است که در ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت دولت‌ها در عرصه اقتصادی استفاده می‌شود. دولت روحانی در حالی با شعار رونق اقتصاد روی کار آمد که میانگین نرخ رشد اقتصادی هشت سال آن حدود صفر بود. اما دولت رئیسی در عرض دوسال‌، با یک شیب ملایم این نرخ را مثبت کرد و به ۴ درصد رساند.

    دولت رئیسی به موازات رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم را نیز برای کشور به ارمغان آورد و در شرایطی که تابستان ۱۴۰۰، تورم ۶۰ درصدی را از دولت روحانی به ارث برده بود، توانست آن را به زیر ۴۰ درصد برساند. این در حالی است که برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از تورم ۸۰ درصدی در سال‌های نخستین دولت سیزدهم بودند.

     

    شاخص‌های مربوط به بازار کار نیز نشان می‌دهند دولت سیزدهم با سیاستگذاری صحیح توانسته در این زمینه نیز توفیقات شایان توجهی کسب کند. آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت بازار کار نشان می‌دهد نرخ بیکاری در بهار امسال به ۸.۲ درصد کاهش یافته است. مرکز آمار پیشتر اعلام کرده بود نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ معادل ۹ درصد بوده و در بهار سال گذشته هم ۹.۲ درصد بوده است. این ارقام نشان می‌دهد نرخ بیکاری در بهار سال جاری کاهش داشته است.

     

    نرخ بیکاری ۸.۲ درصد در بهار سال جاری در کنار زمستان سال گذشته که همین نرخ بیکاری در آن ثبت شد، رکورد کمترین نرخ بیکاری در دو دهه اخیر را به نام دولت سیزدهم ثبت کرد.

    نکته قابل توجه در زمینه نرخ بیکاری در مقایسه با دولت سابق این است که در سال‌های پایانی دولت دوازدهم، هرچند نرخ بیکاری تک‌رقمی بود لکن این امر با افزایش شدید جمعیت غیرفعال صورت گرفت. توضیح آنکه افزایش جمعیت غیرفعال به معنای خروج افراد از بازار کار و در نتیجه خروج از دایره محاسبه نرخ بیکاری است. در سال‌های پایانی دولت دوازدهم، با وجود کاهش چشمگیر جمعیت شاغلان، نرخ بیکاری تک رقمی شد. راز کاهش نرخ بیکاری و تک رقمی شدن آن در پایان دولت گذشته، بهبود وضعیت کسب و کار و افزایش ‌اشتغال نبود؛ بلکه خروج بیش از ۳ میلیون نفر نیروی کار (شاغل و بیکار) از بازار کار و ملحق شدن آنان به جمعیت غیرفعال (نه شاغل و نه بیکار) بود.

     

    دولت سیزدهم همچنین نسبت به تسویه مبالغ هنگفت بدهی که دولت سابق به‌جا گذاشته بود اقدام کرده است. به گونه‌ای که طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، دولت فعلی تاکنون ۳۰۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کرده که ۹۸ درصد آن صرف جبران بدهی‌های دولت سابق شده است.

     

    هم صادرات نفت زیاد شد و هم صادرات غیرنفتی

    دولت روحانی مدعی بود راه افزایش فروش نفت به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد فعلی کشور از گذر رفع تحریم‌ها می‌گذرد، این در حالی است که در دولت سیزدهم علی رغم آنکه تحریم‌های غرب علیه اقتصاد ایران بیشتر شد و به‌علاوه ‌ برخی راه‌های دور زدن تحریم به لطف برجام و خوشبینی مسئولان به بیگانگان فاش شد، فروش نفت و عایدی ایران از آن، افزایش چشمگیری یافت. آخرین آماری که اوپک منتشر کرده نشان می‌دهد طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم درآمد نفتی ایران بیش از ۵ برابر شده است. یعنی درآمد نفتی ایران از ۷.۹ میلیارد دلار در آخرین سال فعالیت دولت قبل به ۴۲.۶ میلیارد دلار در سال دوم  فعالیت دولت سیزدهم رسیده که حاکی از افزایش بیش از ۵ برابری است.

     

    البته دولت سیزدهم تمام همت خود را به فروش بیشتر نفت محدود نکرد و صادرات غیرنفتی نیز در این دولت سیر صعودی یافت. نگاهی به آمار صادرات غیرنفتی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد از سال ۹۶، صادرات غیرنفتی سیر نزولی داشته و از ۴۷ میلیارد دلار به ۳۴.۸ میلیارد دلار در سال ۹۹ رسیده است. هرچند که آمارهای قبل از سال ۹۶ در دولت یازدهم نیز به جز سال ۹۳ رشد چشمگیری را نشان نمی‌دهد. اما با روی کار آمدن دولت مردمی‌، صادرات غیرنفتی از ۳۴.۸ در سال ۹۹ به ۴۸.۴ در سال ۱۴۰۰ جهش کرده و در سال ۱۴۰۱ نیز به ۵۳.۲ میلیارد دلار رسیده است.

     

    دولت سیزدهم، دولت اجرای قوانین

    دولت سیزدهم در اجرای قوانین و ضوابطی که به بهبود اقتصاد و معیشت مردم کمک می‌کنند، توفیق غیرقابل انکاری داشته است. اجرای قانون جدید چک که منجر به رشد تقریبا دوبرابری چک‌های وصول شده شد، شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی برای نخستین بار در کشور، اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال، تسهیل صدور مجوز کسب و کارها که با حذف هزار شرط مبهم و زائد برای صدور مجوز صورت گرفت، ساماندهی میلیون‌ها دستگاه کارتخوان و اتصال آنها به درگاه مالیاتی، شفاف کردن سامانه توزیع آرد و نان و جلوگیری از قاچاق گسترده آرد، ساماندهی انبارهای اموال تملیکی و فروش خودروهای رسوبی در بنادر و تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف چندین ساله، بیمه رایگان ۳ دهک پایین جامعه و پوشش ۵ میلیون و ۷۹۰ هزار ایرانی با بیمه سلامت در سال گذشته، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات ‌پرستاری پس از ۱۴ سال و پوشش ۹۰ درصدی بیمه ناباروری تنها بخشی از خدماتی است که دولت سیزدهم برای بهبود امور زندگی مردم انجام داده است.

     

    دولت رئیسی همچنین با اتصال گسترده دستگاه‌های اجرایی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، گام موثری برای کاهش سرگردانی مردم در ادارات گوناگون و سامانه‌های مختلف برداشته که همچنان ادامه دارد.

     

    توجه به امور زیربنایی کشور

    تعطیلی و رکود فعالیت‌های زیرساختی کشور یکی از بزرگ‌ترین فجایعی بود که دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای کشور به ارمغان آوردند. اما دولت مردمی تاکنون در راستای جبران این عقب‌ماندگی‌های زیرساختی گام‌های موثر و ملموسی برداشته است. دولت سابق به قدری در امور زیربنایی ناتوان بود که حتی توان ساخت و ارتقای نیروگاه‌های برق را به عنوان یک نیاز حیاتی کشور نداشت و کشور در تابستان ۱۴۰۰ با خاموشی‌هایی مواجه شد که در یک دهه پیش از آن سابقه نداشت. اما در تابستان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲تاکنون چنین خاموشی‌هایی که منجر به اختلال امور زندگی مردم و ضربه به واحدهای صنعتی می‌شد، رخ نداد که ناشی از اهتمام دولت به ساخت نیروگاه‌های جدید بود.

     

    طرح آبرسانی به ١۵٠٠ روستای کشور، طرح آبرسانی غدیر و حل تنش آبی خوزستان، همدان و شهرکرد و سنندج، پروزه راه‌آهن زاهدان-خاش و طرح‌های گسترده ساخت مسکن که در دولت قبل تعطیل شده بود، نمونه‌هایی دیگر از تلاش‌های دولت در امور زیربنایی کشور است.

     

    چه کسی زبان دنیا را بهتر می‌داند؟

    اگر بزرگ‌ترین ادعای دولت حسن روحانی را «دانستن زبان دنیا» بدانیم که گزافه نیست، یکی از بزرگ‌ترین اتهامات و برچسب‌های او به منتقدین خود نیز ناتوانی در ارتباط با جهان بود. اما گرچه ادعای مذکور را عملکرد خود دولت روحانی در جریان برجام زیر سؤال برد، دولت سیزدهم قطعا بطلان اتهامی را که همواره به جریان انقلابی وارد می‌شد، اثبات کرد.

     

    دیپلماسی فعال دولت سیدابراهیم رئیسی با اولویت دادن به کشورهای همسایه و آسیایی، منتج به احیای روابط با بسیاری از کشورها و توسعه همکاری با آنها گشته است، نمونه برجسته در این زمینه، احیای روابط با عربستان بود که جهان را شگفت‌زده و آمریکا و رژیم صهیونیستی را خشمگین نمود. هرچند دستاوردها محدود به این مورد نیست و روابط گسترده با روسیه، چین، سوریه، کشورهای حوزه خلیج ‌فارس و گام برداشتن برای توسعه روابط با آفریقا را نیز باید به این فهرست اضافه کرد. گفتنی است برخی از کشورهایی که دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم به آنها توجه کرده و با استقبال گرمی نیز از سوی طرف مقابل مواجه شده، علی رغم ظرفیت‌های فراوان ابدا در برنامه دولت سابق قرار نداشتند که به عنوان مثال می‌توان از ‌اندونزی نام برد.

     

    جواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی در تیرماه ۱۴۰۰ و در پایان کار دولت مدعی دانستن زبان دنیا، اعتراف تلخی را مطرح کرد. وی گفت: «با خوش‌خیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از خود رنجاندیم. اتفاقی که اگر نمی‌افتاد نه دوستان دوران سختی رهایمان می‌کردند و نه با فشار حداکثری ‌ترامپ مواجه می‌شدیم.» تلخی سخنان ظریف هنگامی بیشتر به دل می‌نشیند که بدانیم- فقط به عنوان مشتی از خروار – در دولت سابق بیش از ۸ ماه در هند و بیش از ۶ ماه در چین سفیر نداشتیم!

     

    راز عصبانیت حامیان دولت سابق

    علی‌رغم همه دستاوردهایی که بیان شد و بسیاری از مواردی که مجال ذکر آنها در این نوشتار نبود، دولت سیزدهم زیر آتش توپخانه رسانه‌هایی قرار دارد که در گذشته تمام‌قد پشت دولت سابق ایستاده و در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶، مردم را به رای ‌دادن به آن تشویق کردند. رسانه‌هایی که البته کاملا همسو با امپراطوری تبلیغاتی غرب در خارج از مرزها عمل می‌کنند و ضمن سانسور موفقیت‌های دولت، به بزرگنمایی نقاط ضعف و کمبودها می‌پردازند.

    راز این تلاش رسانه‌های مدعی اصلاحات را هنگامی می‌توان فهمید که از اهمیت «روایت» در دورانی که رسانه‌ها حقیقت را در چارچوب آن تغییر می‌دهند، آگاه شویم. صاحبان این رسانه‌ها به خوبی می‌دانند روایت است که به افکار عمومی جهت می‌دهد و آنها را له یا علیه چیزی بر می‌انگیزاند. برای آنها مهم نیست «حقیقت» چه باشد، در راستای اهداف سیاسی خود «روایت» می‌کنند تا مردم آنچه را «باور» کنند که آنها می‌خواهند. زیرا اگر مردم از دستاوردها و خدمات دولت فعلی آگاه شوند، بطلان ادعاهایی که جریان مدعی اصلاحات سالهاست بر طبل آن می‌کوبند، آشکار می‌شود و این همان «شکست گفتمانی» جریان غربگراست.  در حقیقت راز عصبانیت این جریان از موفقیت‌های دولت سیزدهم و تلاش برای سانسور آنها را باید هراس از شکست گفتمانی دانست.

     

    عملکرد دولت سیزدهم در آئینه رسانه‌ها

    مثل برق و باد نیمی از عمر دولت سیزدهم به پایان رسید و سید ابراهیم رئیسی وارد سومین سال ریاست جمهوری خود شد. در این میان کارنامه و عملکرد یک سال گذشته دولت زیر ذره‌بین رسانه های مختلف کشور قرار گرفت؛ برخی آن را مثبت ارزیابی کردند و برخی نیز به انتقاد از عملکرد دولت سیزدهم در سال دوم عمرش پرداختند. در این میان اما رسانه ها و خاصه این روزنامه ها بودند که در خط اول رسانه های کشور به ارزیابی نقاط مثبت و منفی دولت در یک سال گذشته پرداختند.

     

    در همین باره روزنامه ایران نوشت:« در ۲۳ ماه اخیر در دولت سیزدهم متوسط رشد ماهانه نقدینگی ۲.۴ درصد بوده در حالی که در ۲۳ ماه آخر دولت روحانی رشد این شاخص ۲.۷ درصد بود. در ۲۳ ماه اخیر حجم نقدینگی ۷۲.۳ درصد بیشتر شده در حالی که در ۲۳ ماه آخر دولت گذشته حجم نقدینگی ۷۹.۶ درصد بیشتر شده بود. رشد بخش‌های صنعت و معدن که در دولت گذشته منفی شده بود، در این دولت مثبت شده و حتی رشد بخش صنعت رکورد زده است. همچنین صادرات غیرنفتی هم که در ۴ سال دولت دوازدهم سال به سال کاهشی بود، در دو سال اخیر در دولت سیزدهم صعودی شد و سال گذشته رکورد ۴۰ سال اخیر را هم زد.

    تراز حساب جاری، تولید برق، گندم، صادرات نفت، تورم تولیدکننده، تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات و… دیگر شاخص‌های اصلی اقتصاد ایران هستند که همگی در دولت سیزدهم به طور شتابان بهبود یافته‌اند. این در حالی است که همه این شاخص‌ها در دولت روحانی در بدترین وضعیت تاریخی خود طی دهه‌های اخیر قرار داشتند. موفقیت دولت سیزدهم در بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی در حالی است که تغییری هم در تحریم‌ها ایجاد نشده است.»

     

    فرهیختگان نیز  با تاکید بر نقاط مثبت دولت سیزدهم، حضور جریانی خاص در دولت سید ابراهیم رئیسی را یکی ازنقاط ضعف کابینه او بیان کرده و نوشته: «دولت سیزدهم‌ امروز وارد سومین سال حیاتش می‌شود. دولت در این دوسال عملکرد مثبتی نداشته؟ چرا، حتما داشته. ضعف و ایراد چطور؟ آن هم حتما بوده است. نسبت این دو به هم چطور است؟ فرایندی که نتیجه اعتماد و اتکا به یک مغزافزار است که می‌تواند دستگاه محاسباتی دولت را دچار اختلال جدی کند؛ مغزافزاری که از یک حلقه ساخته می‌شود. حلقه‌ای که می‌خواهد دولت را که عده‌ای گمان می‌کردند در حد شهیدبهشتی ظرفیت اجتماعی دارد به قاسم روان‌بخش و نبویان بدل کند. حلقه‌ای که دایره‌اش آن قدر تنگ است که در آن شیخ‌حسین انصاریان، جان لاک حساب می‌شود و باید اصلاحش کرد.»

     

    روزنامه رسالت نیز، که از شمار رسانه های اصولگرا به حساب می آید، با ادبیات صریح تری به نقد دولت پرداخته و نوشته است: «در حوزه حکمرانی اقتصادی، شاهد تحول خاصی در دولت سیزدهم نبوده‌ایم بلکه باید گفت برخی از رویکردهای غلط تداوم داشته یا حتی تقویت شده اند… دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ، فاقد رویکرد مشخص و نگاه مسلط است و دقیقا به همین دلیل است که در مسائل کلان فرهنگی، اساسا بازیگر موثری محسوب نمی شود… دولت در حوزه مردمداری و ارتقای شاخص های مردم سالاری عملکرد مثبتی داشته که آن هم عمدتا ناشی از عملکرد شخص رئیس جمهور است.» البته که مطبوعات اصلاح طلب نیز از قافله عقب نمانده و آن ها نیز عملکرد دولت رئیسی را زیر ذره بین خود قرار دادند. به عنوان نمونه دنیای اقتصاد در گزارشی وضعیت اقتصادی دولت را ارزیابی کرده و در بخشی از گزارش خود باتیتر «اقتصاد دولت رئیسی در نیمه اول » نوشته است: «در دو سال اخیر، نرخ تورم در یک مسیر صعودی قرار گرفت و به قله رسید؛ هرچند در ماه های اخیر کمی پایین آمد. رشد اقتصادی نیز اگرچه در این دو سال مثبت شد، اما رفاه‌ساز نبوده است. ریسک بالای فضای کسب‌وکار، آمار پایین جذب سرمایه‌گذاری و بالا بودن نرخ تورم مهم‌ترین تهدیدهای تولید و صنعت محسوب می‌شود. سایه تحریم، هنوز بر اقتصاد سنگینی می‌کند؛ هرچند برخی تفاهمات با همسایه‌ها، چراغ امید را برای اعمال دیپلماسی بهتر روشن گذاشته است. نرخ بیکاری در دو سال اخیر پایین آمده که عمدتا به‌دلیل افت نرخ مشارکت نسبت به ۲ سال آخر دولت دوازدهم بوده است. در آمارهای پولی هرچند رشد نقدینگی کاهش یافته است، اما نمی‌توان به پایداری روند آن اطمینان داشت.»

     

    هم میهن دیگر رسانه اصلاح طلب نیز با تیتر «دولت استثنایی» در این باره نوشته: «عملکرد دولت سیزدهم موجب شده است حامیان آن در مجلس نیز- که کارکرد مهم آن ها انتقاد از دولت روحانی بود- اکنون یا به نقد دولت رئیسی می‌پردازند یا سکوت کرده‌اند و سخنی برای گفتن ندارند. این شرایط سبب شده تا دولت رئیسی، دولتی استثنایی‌ باشد، چراکه همه دولت‌های پیشین در دوره دوم مسئولیت خود با نقد گسترده و کاهش محبوبیت رو به رو می شدند.»

     

    ازسوی دیگر  ایرنا سایت وابسته به دولت در گزارشی اقتصادی به حمایت از اقدامات انجام گرفته دولت طی یک سال گذشته پرداخت و نوشت: «نرخ بیکاری ۸.۲ درصد ی در بهار امسال در کنار زمستان سال گذشته که همین نرخ بیکاری در آن ثبت شد، رکورد کمترین نرخ بیکاری در دو دهه اخیر را به نام دولت سیزدهم ثبت کرد.» برخی دیگر از رسانه ها نیز رشد تجارت خارجی در دولت سیزدهم را قابل توجه توصیف و تاکید کردند که اقدامات دولت سیزدهم با ایجاد تسهیلات در گمرک، شرایط پولی و مالی، توافق‌نامه‌های اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها و برقراری روابط در سطوح سیاسی به افزایش تجارت با همسایگان منجر شده به طوری که صادرات کالا از مرز ۵۳ میلیارد دلار نیز عبور کرده است.

     

    ابوذر گوهری مقدم، دبیر کمیسیون سیاسی و امنیت ملی دولت نیز در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: مهم‌ترین محور کارنامه دوساله دولت مردمی در سیاست خارجی، احیای تعادل در مناسبات بین‌المللی است. تعادل به معنای توجه متناسب به همه بازیگران بر اساس مقدورات و محذورات کشور است. غرب‌گرایی محض، در دولت سیزدهم جای خود را به تعاملات جدی با همسایگان و بازیگران نوظهور بین‌المللی داده است. عرشه آنلاین نیز نوشت: در دو سالگی و در سالروز تنفیذ و تحلیف حکم ریاست جمهوری رئیسی، ۱۲ عضو کابینه اش تغییر کرده اند تا هیئت دولت چهره جدیدی نسبت به روزهای نخست فعالیت، به خود بگیرد.

     

    انتهای پیام/



    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *