• حجاب، حکم الهی و تضمین‌کننده فعالیت تکاملی بانوان
  • اهدای ۲۰ سری جهیزیه به نوعروسان سوادکوهی
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه هفته دفاع مقدس در سوادکوه
  • کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس
  • جشنواره شعر تبری «نوج» آبان‌ماه برگزار می‌شود
  • برنامه ۲.۵ ساله برای اتمام پل کابلی پل‌سفید
  • هزار و ۷۰۰ نقطه رانشی راه‌های روستایی مازندران ایمن‌سازی می‌شود
  • معرفی یک هزار و ۵۳۰ طرح شیلاتی به بانک‌های عامل مازندران
  • ایران در انتظار خلق حماسه سیاسی دیگر در اسفندماه
  • تابستان داغ بدون قطع برق
  • بکارگیری ۴۸۲ تیم امدادی در خدمت‌رسانی به مردم
  • عصبانیت حامیان دولت قبل از پیشرفت‌های دولت سیزدهم
  • احداث زباله‌سوز در زیراب ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۹ دستور مهم رئیس‌جمهور برای برگزاری راهپیمایی اربعین
  • اینجا حوالی اردیبهشت بوی بهشت می‌آید
  • فرمانده کل سپاه: حماسه پرشکوه خان‌طومان نقطه اوج افتخار مردم مازندران است
  • پلمب پارک جنگلی شورمست سوادکوه به‌دلیل عدم رعایت عفاف و حجاب
  • Wie man gute Frauen zum Heiraten findet
  • ۲۵۰ مسجد مازندران آماده میزبانی از معتکفان/اعتکاف بهترین فرصت برای گسترش ارزش‌های دینی
  • ایران استقلال خود را تحکیم و استقلال بسیاری از کشورهای دوست را تثبیت کرد
  • برگزاری ۳۵۰ عنوان برنامه گرامیداشت دهه فجر در سوادکوه
  • فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/پیروزی با آمدن حق محقق شد
  • نفسی برای مازندران نماند/ خشکسالی و آلودگی هوا زیر چتر سبز
  • سپاه مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی/کینه‌ورزی دشمنان نظام در جنگ ترکیبی نمایان شد
  • جانیان اروپایی و آمریکا ناتوان و مستاصل مقابل سپاه پاسداران
  • سنگرسازی در شهر هزار سنگر/۶ بهمن؛ حماسه‌ای از جنس آگاهی و وفاداری مردم دیار علویان
  • ماجرای عجیب کمبود اسکناس در عابر بانک‌ها چیست/خودپرداز خالی و مردم سرگردان!
  • باز هم افزایش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن/چهار دهک اول چه زمانی صاحب خانه می‌شوند
  • سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
  • آستین‌های که با عشق بالا زده می‌شود/ خدمت‌رسانی به مردم در اردوی جهادی بهزیستی
  • ۱ مهر ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۰:۵۹
    کد خبر: 3443
    بازدید: 0 views
    کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس

     

     

    گزارش

     

    اجتماعی

     

    سرمایه‌های خود را قدر بداریم؛

     

    کشف گنجینه‌های ملی و بین‌المللی در دفاع مقدس

    تاریخ انتشارشنب ۱ مهر ۱۴۰۲ – ۰۰:۱۰

     

    کد مطلب : ۴۷۷۹۸۹

     

    فرصت تاریخی از دل تهدیدات بی‌سابقه تاریخی برای ایرانیان را بوجود آوردند تا گوهر وجودی این ملت با شکوفاشدن، موجب کشف گنجینه‌های بین‌المللی شود و چه یاقوت و زبرجدهایی که دنیای معاصر نمونه‌های آن را به خود ندیده بود.

     

    ۰

     

    به گزارش پیام سوادکوه  هر فرد و ملت و کشوری با حوادث ریز و درشتی در طول حیات خود مواجه است که افتخار و یا شرمساری را در نوع برخورد و کنش سرنوشت‌ساز خود خلق می‌کند و این نتیجه برای سال‌ها و حتی قرن‌ها مایه عزت و یا ذلت آن کنش‌گر می‌شود.

     

    امروز دیگر حتی دشمنان ملت بزرگ ایران معترفند که کارنامه ایرانیان در دوران دفاع مقدس، این کشور را برای ده‌ها سال بیمه کرده و علاوه بر درس عبرت به دشمنان، خالق روحیه‌ای در ایرانیان و ملت‌های آزاده بویژه در جهان اسلام شده، که به اتکاء این روحیه، هیچ مانعی نمی‌تواند در مقابل اراده این ملت قدرت پایداری داشته باشد.

     

    بزرگ‌ترین دستاورد دفاع مقدس ملت ایران، اثبات کارآمدی «ما می‌توانیم» و ایمان و اعتماد کامل نسبت به «نصرت الهی» است.

     

    دو دستاورد بی نظیر

    اینکه فراتر از شعار، ملتی به اصل «ما می‌توانیم»، آنچنان ایمان بیاورد که اهداف و غایات خود را در ذیل تلاش‌ها و از خودگذشتگی ها صددرصد قابل تحقق بداند، قادر خواهد بود شق‌القمرکند و کاری انجام دهد کارستان؛ چنانکه این روحیه در دفاع مقدس در مردم ایران ایجاد شد و با گذشت بیش از ۳۵ سال همچنان برکات این روحیه را در بخش‌های مختلف و نزدیک شدن به قله‌های پیشرفت و تکامل را در همه عرصه‌ها جهانیان شاهدند.

     

    روحیه ظلم ناپذیری و عدالت خواهی و سعادت طلبی برای همه جهانیان، اکسیری است فوق العاده گرانبها که نقطه برجسته آن در این است که یک ملت متحد و یکپارچه به میدان دادخواهی و استیلای حقوق ملی و بین‌المللی آمد و نام خود را در جریده بزرگ مجاهدان اسلام ثبت و ضبط کرد.

     

    طلوع و ظهور گوهرهای تابناکی از میان نوجوانان و جوانان، که همگی دل در گرو آرمان بلند انسانی برای هموارسازی مسیر الهی، خود را فدای دین و استقلال کردند، پدیده نوظهور در دوران معاصر بود که توانست در زایش جهانی، منشأ بروز چهره‌هایی شود که ادامه دهنده راه مقدس‌شان شوند.

     

    مکتب برآمده از دفاع مقدس، این اصل را جاودانه ساخت که برای نیل به آرمانهای الهی ، باید در درون خود به انقلاب فکری و ایمانی پرداخت و در فرایند خودسازی و عبور از سیم خاردارهای نفس، به نقطه رهایی رسید.

     

    دفاع مقدس، توکل به خداوند و انقطاع از دیگران را به کمال رساند. رزمندگان اسلام بیش از هرچیز، به ارتباط عمیق خود با خداوند و پیوند دائمی با امامان معصوم و شب زنده‌داری و راز و نیازهای خود با پروردگار عالمیان توجه داشتند و به آن مرتبتی نائل آمده بودند که مرگ در راه آرمان برای آنها احلی من‌العسل بود. از ارزش‌هایی که رزمندگان در دفاع مقدس بدان متصف بودند، بی اعتنایی به دنیا و مظاهر آن است.

     

    دفاع مقدس گوهر وجودی انسانها را درخشان کرد

    در آغوش سال‌های دفاع مقدس جوانان و نوجوانانی تربیت شدند که مصداق بارزی شدند برای مفاهیم: ایثار و شهادت. آنان برای نخستین‌بار در دوران معاصر، شهادت را مطلوب ایده‌آلی خانواده‌ها ساختند و پدران و مادران این سرزمین، به شهادت فرزندان و جوانان رشیدشان افتخار می‌کردند.

     

    در شرائطی که در یک روز جنازه مطهر بیش از ۴۰۰ جوان دلاور تشییع می‌شد، در همان روز، اعزام ۱۰ هزار نفری از همان شهر راهی جبهه‌های نور و ایمان گردید و این است عامل افتخار و سربلندی یک ملت.

     

    شهدا و ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس با حرکت در مسیر عاشورایی دفاع از دین و ارزش‌ها و آرمان‌ها، شوق شهادت را در خود پروریدند و با روحیه ایثارگری و مجاهدت‌های خود برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رساندند.

     

    با گذشت سی و پنج سال از جنگ جهانی هشت ساله علیه ایران سربلند، با صراحت و اطمینان می‌توان گفت منشأ بسیاری از پیروزی‌ها و پیشرفت‌های انکار ناپذیر و خیره کننده و در عین حال بازدارنده کشور طی این مدت ریشه در دفاع مقدس و قدرت و انرژی نهفته در فرهنگ آن دارد. دفاع مقدس، در حقیقت رمز ماندگاری و جهان‌شمولی انقلاب اسلامی و گنجینه ارزشمند و ثروت ملی ایرانیان برای کشف راه‌ها و مسئولیت‌های خطیر فرارو برای ارتقای عزت، کرامت، پیشرفت و پیش روندگی میهن اسلامی به سمت قله‌های رفیع اقتدار و منزلت جهانی است.

     

    برجستگی های دفاع مقدس

     

    بی‌تردید، مقدس ترین جهاد، جهادی است که به عنوان دفاع از حقوق انسانی صورت گرفته باشد. در جنگ تحمیلی، رژیم بعث عراق، جنگی ناخواسته را به کشور ما تحمیل کرد و با نادیده گرفتن استقلال سرزمین ما به ایران اسلامی تجاوز کرد. از این رو، مردم غیرتمند ایران، در دفاعی مقدس، از حق خود که دفاع از استقلال سرزمین و هویت دینی ـ ملی خود بود، دفاع کردند.

     

    از جلوه‌های معنویت در دفاع مقدس، حالت تضرع، استغاثه و راز و نیاز عارفانه رزمندگان اسلام بوده است. دفاع مقدس، فرصت نمایش خالصانه ترین و زیباترین مناجات‌ها و دعاها را پدید آورد. در کنار نماز و قرآن، دعا وسیله دیگری بود که یاد خدا را در دل رزمندگان زنده نگاه می داشت، به آنان قدرت روحی می بخشید و تحمل سختی های نبرد را برای آنان آسان تر می ساخت.

     

    فرماندهان در سخنان خود درباره دفاع مقدس، به پایداری و مقاومت رزمندگان در عملیات های مختلف اشاره کردند و آن را از علت های پیروزی لشکر اسلام برشمرده اند. سردار شهید، مهدی زین الدین، درباره مقاومت و ایستادگی و تأثیر آن در پیروزی می گوید: “تنها کسانی که در صحنه نبرد راست قامتانند که به خداوند اتکال نمایند و با توکل بر او پیش بتازند. نه در سختی ها و نه در پیروزی ها، در هیچ کجا از یاد او غافل نشوند و محکم و مقاوم چون کوه بایستند و دشمن را از پای درآورند و این صفت فقط مخصوص رزمندگان اسلام است.

     

    در هیچ کجای دنیا آن کسانی که اعتقاد به خداوند و اعتقاد به معاد روز قیامت ندارند، نمی توانند دارای چنین مقاومت و ایستادگی باشند. رمز پیروزی صحنه نبرد، مقاومت و ایستادگی است”.

     

    شجاعت فرماندهان، در دوران هشت سال دفاع مقدس، مثال زدنی بود. یکی از رزمندگان، از شجاعت سردار شهید مهدی باکری در عملیات فتح المبین چنین سخن می گوید: «شب عملیات، هفت ساعت راه باید می رفتیم تا به منطقه می رسیدیم و دشمن را غافل گیر می کردیم. حدود شش ساعت راه رفته بودیم که یک دفعه متوجه شدیم راه را گم کرده ایم. به شدت مضطرب شده بودیم. با چند نفر به جلو رفتیم تا راه را پیدا کنیم. من متوجه شدم یک نفر از جلو می آید. با خود گفتم حتما دشمن است. صدا کردم کیستی؟ گفت: من باکری هستم، فورا به عقب برگرد و نیروها را بیاور. شاید کسی باور نمی کرد او جلوتر از ما رفته، دشمن را دور زده و آمده بود ما را هم ببرد. بعد به ما گفت: نترسید، همه نیروهای دشمن خواب هستند».

    – بزرگواری و مروّت در حال قدرت

    از نمونه های بزرگواری رزمندگان در دفاع مقدس، خودداری از بمباران و گلوله باران مناطق مسکونی عراق بود. خلبانان و نیروهای توپ خانه می توانستند مناطق مسکونی را به عنوان مقابله به مثل ناامن سازند و دشمن را با مشکلی جدی رو به رو کنند، ولی پای بندی آنان به ارزش های اخلاقی، سبب می شد در طول هشت سال دفاع مقدس هیچ گاه از این حربه استفاده نکنند.

    – بی اعتنایی به دنیا

    از ارزش هایی که رزمندگان اسلام در دفاع مقدس بدان متصف بودند، بی اعتنایی به دنیا و مظاهر فریبنده آن است. رزمندگان اسلام در دوران نوجوانی و جوانی و اوان ظهور خواسته های بی شمار مادی، به همه لذت های دل فریب دنیا پشت پا زدند و حضور در جبهه و دفاع از میهن و نظام اسلامی را برتر دیدند. بی گمان، بدون دل بریدن از دنیا و دل بستن به آخرت، رزمندگان هیچ گاه توفیق آفرینش حماسه های سترگ و ماندگار دفاع مقدس را نمی یافتند.

     

    شهادت طلبی رزمندگان در دفاع مقدس

    از عوامل پیروزی آفرین در صحنه نبرد، خطرها را به جان خریدن و به پیشواز مرگ سرخ رفتن است. ترس از مرگ و اشتیاق به زنده ماندن، با روح جنگ جویی و رزمندگی ناسازگار است. یکی از ارزش هایی که رزمندگان اسلام با تکیه بر آن توانستند پیروزی های بزرگی را برای جبهه حق به ارمغان آورند، شهادت طلبی است. رزمندگان اسلام از آن جا که دفاع در برابر تهاجم بعثیان را مقدس می‌دانستند و کشته شدن در این راه را برای خود، مرگی سعادت آفرین و افتخارآمیز ارزیابی می کردند، نه تنها از دادن جان دریغ نمی ورزیدند که شیفته آن بودند. شهادت طلبی رزمندگان اسلام به عنوان عامل مؤثر معنوی، از امتیازهای جبهه حق در برابر جبهه باطل بود.

     

    دفاع مقدس در یک جمله

    اگر بتوان خصوصیات رزمندگان اسلام در دفاع مقدس را در یک سطر خلاصه کرد باید گفت که آنها به دعا و راز و نیاز با خدا مشغول بودند و سخت می‌جنگیدند آنها آماده ی هرگونه فداکاری بودند و در سخت ترین شرایط به هم کمک می‌کردند و با یکدیگر مهربان بودند و به همدیگر روحیه و امیدواری می‌دادند. شهادت را فوز عظیم و از آرزوهای بزرگ خود می‌دانستند و همه افکار و اعمال و رفتار خود را با معیار کسب رضایت و خشنودی خداوند تنظیک کرده بودند.

     

    باید گرامی بداریم نام، خاطره و آرمان‌های بلند و الهام بخش امام راحل عظیم الشان(ره)، شهیدان همیشه جاوید هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به ویژه سردار دل‌ها سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و امیر قلب‌ها سپهبد شهید علی صیاد شیرازی که هستی خود را برای امنیت، آرامش،  سربلندی و سرافرازی ملت ایران به میدان آوردند و در طبق اخلاص اهدا کردند.

     

    انتهای پیام/



    بر چسب ها:
    

    نظر شما:

    1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
    2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
    3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
    4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
    5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
    نام *
    ایمیل *